מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

כיצד סביבה יוצרת כוח

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

סביבה עשויה לתרום לנוכחים או העוברים בתוכה במידה ויש לה כוח. למה הכוונה? השורות הבאות יתמכו בכותרת.

//מערכת "מקו ועד תרבות"

סיפרה לי פעם ארכיטקטית שביקרה בבית חדש של ארכיטקט ובו "הכול היה נכון ובמקומו", כדבריה, "ולמרות זאת הייתה זאת עוד דירה שכמוה ראתה רבות". למה כוונתה? בית הוא קודם כל ביטוי של בעליו.  בית לא יכול להיות קודם כל "מטבע עובר ל.." ובודאי לא תבניות מוכרות. בית הוא השונות כשונות שיש בין בני אדם. אז כיצד קרה שהשונות לא באה לידי ביטוי בבחירותיו בביתו של אותו ארכיטקט?

התשובות לשאלה אחרונה מעלה עשויות להיות רבות, חלקן השערות וחלקן פילוסופיות מדי.

החשוב לגבינו הוא בעיקר כיצד האישי והשונה של כל אחד מאיתנו יכול לבוא לידי ביטוי בבחירות שלנו – הכיסא, המיטה, הצלחת והכוס, הציפית והוילון?

שאלו קודם כל "נוחות בבית מהי עבורי?" הכיסא ליד שולחן האוכל, כאשר לעיתים הארוחה היא גם אירוע חברתי, נוח לי לשבת עליו לאורך זמן? האם הכיסא הוא גם מעט כורסא בישיבה ממושכת? קל לי לנייד אותו כתוספת ישיבה ממקום למקום לישיבה בחדר המגורים, במרפסת או בחוץ?

כסא אלון
כסא צרפתי

                                      כיסא צרפתי

כסא קלוע01
ספסל צרפתי01

שאלו עצמכם –  הכורסא שבחרתי נוחה לי כמעט בכל תנוחה? הבד בה מרופדת הכורסא מלטף את עורי גם בימי הקיץ החמים, כאשר הגוף חשוף?

שאלו עצמכם האם הספה שבחרתם נוחה לישיבה ולשכיבה כאחד בלי אביזרי עזר, כמו תמיכת כריות? וגם הבחינו האם הבד מפנק את עורכם.

כורסא אנגלית לכתבה

                                      כורסא אנגלית

כורסא דנית לכתבה

שאלו עצמכם האם הוילונות "מלטפים" את העין – האם נפילת הבד רכה והאם אינם מכבידים למראה הפנים? בדקו האם הנוף שמעבר לחלון הוא נראה מבעדו כתפאורה נעימה לעין?

rakum1
yapani1
meuianim1

                                                  וילונות

sarach1

שאלו עצמכם האם השטיחים הם לא מסה כבדת משקל פיזית וויזואלית מדי? ומה תרומתם בחיבור המכלול הנמצא בבית? לעיתים שטיח יכול להיות ולו רק "התמונה שהורדנו מהקיר על הרצפה" ואז היא תרומה לחדר. בארץ חמה כשלנו לא גודל חשוב אלא תרומתו לפנים החדר.

4906_3

                                                            שטיחים

שאלו עצמכם האם הצלחת היא כלי שהאוכל אכן בא לידי ביטוי או צבעוניותה או קישוטיה "רק משגעים את העין"? כלי אוכל – צלחת, קערה, קערית  – הם מעין pass partout, מסגרת כפי שיש מסביב לתמונה ממוסגרת, כדי להנעים לעין גם כאשר אוכלים.

יפני לכתבה

                                      צלחות

6280_3

חישבו האם בכפר ביוון, בהרי האטלס במרוקו, בבתי היהודים באוזבקיסטאן – האם עסקו בעיצוב?

בודאי שלא, ולמרות זאת יפי בתים אלו "מכה את העין"… מדוע? מפני שהם ביטוי לאורח החיים המקומי, לצרכי האנשים הגרים בהם, החומרים הם טבעיים ונכונים ליום יום. משתמשים, בונים הנכון להם ולא על פי אפנה..

Image (300)
צילום מתוך: Easy Living של Terence Conran

כפי שהאמירה "תאמר מי הם חבריך ואומר לך מי אתה" נכונה, גם  לגבי "בחירת חפציך מעידים על אורח חייך"… ביטויי תרבות חיים שלנו  הם גם הספר שאנחנו קוראים, גם הסרט בו אנו צופים, המצעים בהם אנו ישנים, הצלחת בה אנחנו אוכלים. לכל אחד מאיתנו יש בחירות, לכן שימו לב שבחירותיכם – גם הבחירות בחומר, לבוש, פרטי הבית שלכם – כולם הם ביטוי לכם, לאישותכם והם גם תרומה החוזרת לבעליה.

Image (295)
צילום מתוך: Inspiration של Terence Conran

מדוע כותרת כתבה זאת היא "כיצד סביבה יוצרת כוח"? כי כאשר סביבת מגורים, הפנים והחוץ תורמים לאדם החי בתוכם, הסביבה היא לא רק תרומה אלא היא ביטוי לכוח, במובן שביתי ייחודי לי, הוא לעזר ולכוח עבורי.

שימו לב לאלמנט מרכזי ביותר בנושא "ביתי הוא גם כוחי" לצבעוניות. השתחררו מהקונבנציות המערביות – "איזה צבע מתאים לאיזה צבע?", מהאנמיות של לבן/בז'/ אפור… בחרו צבעי הפריטים והבית הנעימים לעין שלכם; זכרו שכל צבע מתאים לכל צבע – וזה נכון תמיד על פי בחירת "ומה נעים לי בעיניים"… בית שכולו לבן, מאחר שיתכן שהוא קטן והלבן מרחיב אותו ויזואלית, או הוא לבן כי השקט של הלבן נעים לכם, תמצאו אולי קיר, פריט, שטיח שיציף אנרגייה שמשמחת אתכם כל פעם שאתם נכנסים לבית או נחים בו…

ספת קפיטונז

                                                       ספת קפיטונז'

ספת מוד סגולה
מוד דו ורודה 01

מכל הנאמר מעלה יש רק "חכמה" אחת לומר. אין "חכמה" ב"איך" הפנים שלך/שלו/שלי צריך להיות – אתם בלבד היכולים להחליט לביתכם ו"חכמה" זאת לומדים עם הזמן כאשר בסיס החשיבה היא שביתי הוא קודם כל ביטוי לחיים בו.

*צילום תמונה ראשית: מתוך ספרו של Rene Burn על Luis Barragan

      btt