מגזין "מקו ועד תרבות"

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך
הרומן הגרפי

By Tami Klein

פורסם במדור- , ,

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

ארי פולמן ודוד פולונסקי, אנה פרנק, היומן הגרפי

מעניין הגלגול של יצירות קלאסיות לסוג יצירה כה חדשני, דוגמת 'יומנה של אנה פרנק' ו'הגלגולשל קפקא. לאחר שנכיר חלק מהנוצר בתחום היצירה המאוירת, יהיו בוודאי בפינו מספר התייחסויות, דוגמת מקומו של הוויז'ואל בימינו, או אולי הרומן הגרפי הוא אמצעי ריענון מאד מעניין לטקסט ספרותי, ויתכן שנאמר שהרומן הגרפי הוא אבולוציה ספרותית ללא שליטהכך או כך, סוג היצירה החדש הזה – רומן גרפי – עשוי לרתק.

מביני דבר מציינים בהדגשה – קומיקס הוא כבר מזמן לא רק אסטריקס, סופרמן ופופאי, כדאי מאד להכיר את הרומן הגרפי כדי להתמודד עם משפט אחרון זה.

"רומן גרפי הוא יצירה ספרותית – סיפור – שבניגוד לספרות 'רגילה', לצד החזותי שלו יש משקל שווה ולעיתים אף גבוה יותר מהטקסט", מסביר יובל סער, עורך מגזין פורטפוליו ואוצר שבוע האיור של תל אביב. "אפשר לראות ברומן הגרפי הרחבה של הקומיקס. ההבדל הגדול בין השניים הוא שבדרך כלל רומן גרפי יהיה ארוך יותר ויעסוק בסוגיה מרכזית אחת. בנוסף, לצד החזותי ברומן גרפי יש חשיבות מכרעת ביכולת להגיע לקהלים שעלולים להירתע מטקסטים ארוכים".

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

ארי פולמן ודוד פולונסקי, אנה פרנק, היומן הגרפי

הקומיקסאית אילנה זפרן (פינת ליטוף בעיתון "הארץ") מחברת הרומן הגרפי 'סיפור ורוד' מוסיפה כי "בארץ יש נטייה לאחד תחת הכותרת 'רומן גרפי' את כל הספרות הגרפית למבוגרים, למשל ספרים עם טקסט רגיל ואיורים או ספרים שבנויים מכפולות של איורים עם משפטים בודדים, אבל המונח המדויק מתייחס לרומנים, נובלות, ספרי ביוגרפיה ואפילו ספרי עיון בקומיקס".

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

אילנה זפרן, סיפור וורוד

קצת היסטוריה: המונח "רומן גרפי" נטבע לראשונה במאמר שפרסם ריצ'רד קייל ב-1964. הוא היה תחילה נחלתה של קהילת הקומיקס בלבד, צבר אט-אט פופולריות, וזכה להכרה כסוגה עצמאית, למדפים נפרדים בחנויות הספרים ולהתייחסות רצינית גם במחקר האקדמי בעקבות פרסום כמה יצירות מופת בתחום.

נקודת ציון דרמטית בהתפתחות הז'אנר היא פרסום 'מאוס: סיפורו של ניצול' מאת אמן הקומיקס היהודי-אמריקאי, ארט ספיגלמן, אשר זיכה אותו בפרס פוליצר הראשון שהוענק אי פעם לרומן גרפי. בספר-זכרונות בקומיקס, שתיאר את סיפור ההישרדות של אביו בשואה בפולין ואת יחסיו המורכבים איתו כבן הדור השני בניו יורק, החתולים והעכברים המצוירים אינם טום וג'רי. הבחירה המקורית והנועזת, האמיצה טלטלה לא מעט עולמות, השפיעה על דורות של אמני קומיקס (בהם מישל קישקה הישראלי) והנגישה את הנושא גם למי שהתרחק עד אז מ"ספרי שואה.  

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

ארט ספיגלמן, מאוס

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

ארט ספיגלמן, מאוס

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

מישל קישקה, הדור השני

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

מישל קישקה, הדור השני

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

מישל קישקה, הדור השני

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

מישל קישקה, פלאפל עם חריף

"מכנים אותי 'אבי הרומן הגרפי המודרני'. אם כך, אני דורש בדיקת אבהות", אמר פעם ספיגלמן. "התואר 'רומן גרפי' נשמע אולי מכובד יותר, אבל אני מעדיף לקרוא ליצירה שלי 'קומיקס', כדי לתת את הקרדיט למדיום. המילה 'קומיקס' אולי טיפשית, אבל לשם אני שייך".

אורית עריף הישראלית, מחברת הרומן הגרפי המצוין 'היי, מישהו שומע אותי', מסכימה כי "ההבדלים בין קומיקס לרומן גרפי לא תמיד מובהקים", אך מציינת שני הבדלים בין הסוגות. "הראשון,  אורך היריעה: קומיקס בדרך כלל מתפרש על פני סטריפ עד כמה עמודים בודדים. רומן גרפי, בדומה לרומן ספרותי, ארוך יותר ומגולל עלילה מורכבת, מרובדת, הכוללת דמויות משנה, לוקיישנים שונים ועוד.

ההבדל השני הוא בהגדרת הז'אנר. הקומיקס, לפחות זה המסורתי שפורסם כסטריפים בעיתון, היה משעשע. התכונה הזאת, אפילו כלולה בשמו (קומי – Comics). רומן גרפי אפשר למצוא כמעט בכל ז'אנר – דרמה, אימה, פנטזיה, תעודה – כמו אצל הבן דוד, קולנוע. השפה – הפריימים, בועות הדיבור, האיורים שנעים על ציר זמן וכדומה – משותפת לשתי הסוגות, אבל בהשוואה לקומיקס, העלילה ברומן גרפי מורכבת יותר. לכן, גם מבחינת הסיפור וגם מבחינת האיורים, העבודה על רומן גרפי מורכבת וארוכה יותר, ולרוב דורשת מחקר תוכני וויזואלי, סקיצות רבות, שִכתובים וצביעה מאתגרת יותר"

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי
חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

אורית עריף, היי, מישהו שומע אותי

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

אורית עריף, היי, מישהו שומע אותי

באחרונה זוכים הרומנים הגרפיים לעדנה – בפופולריות ובתפוצה, בנושאים שזוכים להגשה מקורית ובנכונות של הוצאות ספרים איכותיות להפיק ולהדפיס יצירות אלו. דור הקוראים הצעיר, שהתבגר מול מסכי טלוויזיה, הוא דור ויזואלי יותר מקודמו, ש"התאמן" במהלך השנים בפיענוח קודים ויזואליים. בארצות הברית, רומן גרפי הוא הז'אנר שזוכה לגידול המהיר ביותר בספריות ההשאלה, ולפי סקר שנערך באחרונה, כמחצית מהמורים בארה"ב נעזרים ברומנים גרפיים בהוראה.

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

ארי פולמן ודוד פולונסקי, אנה פרנק, היומן הגרפי

דוגמה מצוינת לכך היא ההצלחה של 'פרספוליס' – סדרת רומנים גרפיים אוטוביוגרפיים של ילידת איראן, מרג'אן סטראפי, שתורגמה לעשרות שפות, בהן גם לעברית. במוסדות לימוד באירופה ובארצות הברית קוראים בהם בשיעורי היסטוריה, מגדר, מדע המדינה וכדומה.

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

מרג'אן סטראפי, פרספולס

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

מרג'אן סטראפי, פרספולס

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

מרג'אן סטראפי, פרספולס

דוגמה מקומית מפעימה לכך היא 'אנה פרנק – היומן הגרפי' של ארי פולמן ודוד פולונסקי. זהו עיבוד טקסטואלי וויזואלי, בפּלֶטת צבעים שקטה ובהשפעת איורים אירופיים מתחילת המאה העשרים, החושף את קולה החדשני-לזמנה של אנה בעזרת דימויים שמבטאים את חוכמתה, תעצומות נפשה ועולמה הפנימי העשיר. "חשבתי שהיא כבר הפכה לסמל ולא יהיה לנו שום דבר חדש להגיד עליה", אמר פולמן בראיון עיתונאי, "אבל חשבתי על הילדים שלי, מתבגרים שלא קוראים שום דבר מלבד הוראות המשחק למשחקי וידאו, והחלטתי שאולי בכל זאת יש טעם".

יש גם עדות חיה – ילדה בת 10, ישראלית החיה בחו"ל, גמעה את אנה פרנק – היומן הגרפי ביומיים. העניין היה רב, הדמויות קיבלו חיים והאסתטיקה בספר כובשת.

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

ארי פולמן ודוד פולונסקי, אנה פרנק, היומן הגרפי

"למי שעושים את תחילת דרכם בהיכרות עם הז'אנר", אומר יובל סער, "הייתי ממליץ להתחיל עם 'אנה פרנק' של פולונסקי ופולמן ועם 'הנכס' של רותו מודן [זוכה פרס אייזנר היוקרתי, האוסקר של תעשיית הקומיקס]. אלו שתי דוגמאות שמציגות צדדים אחרים של הרומן הגרפי, ומראות את הכוח שיש לדימוי במקומות שבהם המילים לעתים מוגבלות".

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

רות מודן, הנכס

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

רות מודן, הנכס

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

רות מודן, הנכס

אילנה זפרן ואורית עריף מצטרפות להמלצות החמות על הנכס ועל פרספוליס, ועריף מצרפת עוד המלצה, לספר שאינו רומן גרפי אבל הוא קריאת חובה למי שרוצה להבין את שפת הקומיקס והמורכבות שלה: להבין קומיקס – האמנות הסמויה מהעין מאת סקוט מקלאוד, שתורגם אף הוא.

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

ארי פולמן ודוד פולונסקי, אנה פרנק, היומן הגרפי

חפצים - עיצוב הבית רבים מביננו איננו מכירים וחבל כל-כך</br>הרומן הגרפי

ארי פולמן ודוד פולונסקי, אנה פרנק, היומן הגרפי

בקישור הבא, מוזמנים לקרא המלצות לכל הספרים שהוזכרו ולמבחר נוסף של רומנים גרפיים מתורגמים והרבה ישראליים-מקוריים: https://bit.ly/3ddYyng

** הטקסט באדיבות חנות הספרים העצמאית המגדלור בתל אביב.

www.hamigdalor.co.il

סגור לתגובות.
btt