מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

שם העבודה, סנונית- מזכיר כיצד לאורך ההסטוריה של האמנות, ציפורים ייצגו מגוון רעיונות כמו חופש, אצילות, פוריות ואומץ. בצילום זה מופיעות על הבגד סנוניות, ציפור שיר שמבשרת אביב וחיים חדשים, אשר סימלה גם את ישו וגם את מרים באיטליה של המאה ה-.15

'החולמים בהקיץ'
מיכל חלבין
אמנות מפעימה
גלריית שלוש ת"א

By Tami Klein

פורסם במדור- ,

פרויקט שצולם למגזין אינטרוויו, המצולמת היא הרקדנית הראשית של הבלט של ניו יורק ולא דוגמנית מקצועית.

צילומיה של מיכל חלבין, אמנית ישראלית, צלמת וצלמת אפנה בינלאומית, "רואה" מראות כמו מעולם אחר. גם ה"מה" וגם ה"איך" בצילומיה מעבירים עיני הצופה בהם למראות תיאטרליים. החיבורים של חלבין בין הדמות לתפאורה בה בחרה יוצרים הפתעות ויזואליות לפענוח. הצילומים עוצרים את הצופה לנסות לפתור את החידה בין כל האלמנטים השונים המופיעים בהם. התוצאה מרתקת.

סדרת הצילומים צולמה במבנה נטוש בסמטאות יפו, אליו פלש בחור צעיר שמגדל בו בעלי חיים וביניהם הסוסים שנכנסו לתוך הפריים. בעתיד הקרוב יהפוך המבנה למגדל שישנה את האור הטבעי ועמו ייעלמו הסממנים הארכיטקטוניים ההיסטוריים. אני אוהבת את התחושה של ה''הצצה'' המתלווה לצילומים ואת חוסר היכולת להבחין באופן חד משמעי היכן צולמו, ביפו או בסמטאות צירויות בספרד.

הדמויות, בעיקר נערות ונערים, בהם הגבול המגדרי מאד מטשטש. הרכות עד שבריריות הדמות המצולמת מקרינה על הצופה, כמו מבקש ממנו עין עדינה והתיחסות אניגמטית.

צילומים מתוך שיתוף פעולה בין דיור למגזין דאסק שצולם בבלגיה, בבית ספר ישן שהיה בעבר מוסד של נזירות. בצילומים האלה צילמתי תלמידים בני 13-15 שלוהקו בבית הספר ואינם דוגמנים מיומנים. בסט הזה נוצר שילוב מעניין בין הקירות המצויירים עם הסממנים הדתיים, ההיסטוריה השמרנית של המבנה ודמויות הנערים המתבגרים, לבושים בבגדי מעצבים שלא במידותיהם, כאילו קיבלו אותם בירושה מאחיהם הגדולים .
הצילום נקרא הסעודה האחרונה, יש כאן דיסוננס שנוצר בין ציור הסעודה שמצוייר על הקיר (בו לא מופיעות נשים) לבין האישה הממתינה לבושה בשמלת ברבור מרהיבה שעליה ג'קט חליפה גברי, נושא הטשטוש המגדרי שמעסיק אותי מגיע כאן לידי ביטוי בצורה קצת שונה מבדרך כלל.

בחלק מצילומיה של חלבין גם הפתעה, גם אמפטיה וגם הומור. ושימו לב כאשר תתבוננו בהם שאם, כצופה, רכים בכל מרקם התייחסותכם.

חדר 202 – הפריים צולם בחדר וי.איי.פי במלון במגרש הרוסים בירושלים אשר על פי השמועה נוהג לשהות בו ולדימיר פוטין כאשר הוא בארץ. אני אוהבת את הברכיים החשופות שמשדרות משהו פגיע בתוך החדר המפואר והמוזיאלי הזה.

יש צילומים מעין אגדה, מעין סיפור ילדים שיש להשלימו …

בתמונה נראים שלושה בחורים עטויים בבגדים שנראים כמו גלימות נזירים . לאחר שהתערוכה נתלתה, גיליתי שיש לא מעט ''שילושים'' בצילומים שלי למשל - אלמנטים הלקוחים מהנצרות דוגמת השילוש הקדוש, תמונות שצולמו בנפרד אך הוצבו מבחינה אוצרותית כשלישיה או שלושה מצולמים שחולקים פריים, כמו במקרה זה.
צילומים מתוך שיתוף פעולה בין דיור למגזין דאסק שצולם בבלגיה, בבית ספר ישן שהיה בעבר מוסד של נזירות. בצילומים האלה צילמתי תלמידים בני 13-15 שלוהקו בבית הספר ואינם דוגמנים מיומנים. בסט הזה נוצר שילוב מעניין בין הקירות המצויירים עם הסממנים הדתיים, ההיסטוריה השמרנית של המבנה ודמויות הנערים המתבגרים, לבושים בבגדי מעצבים שלא במידותיהם, כאילו קיבלו אותם בירושה מאחיהם הגדולים .
צולם בביתי בזמן הקורונה, הטקסטורות העדינות שמופיעות בהם , הכמיהה לטבע ורוח התקופה בה צולמו, יוצרים דיאלוג מעניין בינהם.

ומעל הכול צילומיה של מיכל חלבין "צועקים" אסתטיקה מבוקרת, מעודנת, כמו דורשת מהצופה לראות שוב ושוב.

בצילום מצולמות הרגליים של ביתי, התנוחה שלהן הזכירה לי את מנח הרגליים של ישו על הצלב, שבריריות וחסרות אונים.

– – – – –

ביקשנו ממיכל חלבין לדבר מעט על צילומיה, על 'מאחורי ה-' , על בחירותיה והבחנותיה, וכך כתבה לנו :

www.michalchelbin.com

– – – – –

קוראים יקרים, ללא ספק גם אתם תתרשמו מהמיקום החדש של גלריית שלוש ביפו העתיקה – מבנה עותומאני מרשים, אשר נבנה ב- 1830

www.chelouchegallery.com

      btt