מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

כיצד נוצרות אגדות?
ומעניין עוד יותר מאלו חומרים אגדות נבנות?

By Tami Klein

פורסם במדור- ,

על יוני מזג האוויר שמעתם? ועל יונת השלג סופר לכם? לפני כחודש שמעתי לראשונה על טקס הקורה בקבוץ מעלה החמישה, מדי שנה, סביב נושא יונים המבשרות שלג בהרי הירושלים. איתרנו את אמיר כספי, חבר קבוץ מעלה החמישה, אשר בפרוטרוט כתב לנו את אגדת יוני מ.א. (יוני מזג האוויר, כלשונו.)

"בקיבוץ מעלה החמישה מתרחש מדי שנה טקס שמטרתו לקבוע האם יהיה שלג בהרי ירושלים בחורף הקרוב. והסיפור שעומד מאחורי הטקס?

הטקס במעלה החמישה ב- 2021

בשנות הארבעים אחד מחברי קיבוץ מעלה החמישה בשם יחיאל וילנסקי עבד בנגריית הקיבוץ. בזמנו החופשי הוא בנה משאריות עצים שובך יונים. עם השנים הוא טיפח את תחביבו. והשמועה על השובך של יחיאל פרשה לה כנפיים והגיעה גם להגנה. ב- 1945 השובך ויחיאל גויסו להגנה ואל יחיאל מצורף איריק הרכבי, ושניהם מגדלים יוני דואר. במהלך שירותם הם נשלחים לקורס בגבעת ברנר אודות יוני דואר ושם הם נחשפים ליוני מ.א., יוני מזג אוויר.

דרך אגב אותו איריק הרכבי הוא הנער עליו מספר הסופר מאיר שליו בספרו יונה ונער. אלא שלמטרת הסיפור החליף מאיר שלו את מיקומו של השובך ממעלה החמישה לקריית ענבים. בסופו של דבר איריק אכן מוצב בקריית ענבים ונהרג בקרב בו הם מנסים לעלות לגבעת הרדאר (המקום בו נמצא היישוב הר אדר).

במשך שנים לאחר מכן יחיאל וילנסקי מאמץ את הידע שקיבל אודות יוני מ.א.  (מזג אוויר), הוא מקבל מספר יוני מ.א. מיונאי בירושלים ומגדלם בשובך.

מדי שנה בתחילת החורף בחודש דצמבר הוא משחרר יוני מזג אוויר ומתנבא אם יהיה שלג בהרי ירושלים. יוני מזג האוויר הינם סוג של יוני דואר, שכאמור חוזרים תמיד לשובך בו הם גודלו. אך להבדיל מיוני דואר, כאשר חשות יוני מ.א. שמתקרב שלג, הן נעלמות ואינן חוזרות. ולכן דבר זה מבשר על שלג קרוב, או עונה מושלגת.

בתחילה הוא שומר את הידע לעצמו אך בקיבוץ כמו בקיבוץ לאט לאט כולם שומעים על כך ונוהגים לשאול אותו, "יחיאל יהיה שלג השנה?". בין אותם האנשים ששואלים אותו היה גם ילד קטן בן 7 בשם אריאל יהודאי (כיום בן 80).
עם השנים יחיאל מתמסר לעבודותו בנגרייה וזונח את תחביב היונים וכל נושא השלג ויוני מזג האוויר נשכח להרבה מאד שנים.

לפני מספר שנים, בעודי משמש כרכז תרבות בקיבוץ, ראיינתי את אריאל יהודאי על מורשת הקיבוץ, ובמהלך הריאיון נתקלתי בסיפור הזה אודות יחיאל וילנסקי ויוני השלג. בעקבות הסיפור חיפשתי עוד ידע על יוני מזג אוויר והגעתי ליונאי בירושלים שלהפתעתי סיפר, כששמע שאני ממעלה החמישה, שאת השובך וגידול היונים שברשותו החל סבו, שקיבל את היונים בשנות ה 50-60 מקיבוץ מעלה החמישה.

מבחינתי נסגר המעגל. 

החלטתי יחד עם ידידי, יותם כצמן,  (אשר נשוי לנכדתו של יחיאל וילנסקי, היונאי) לשחזר את הניסויים שנערכו במעלה החמישה בשנות ה 40-50 על ידי יחיאל, וזאת על מנת לחזות האם יהיה שלג או לא.

וכך חודש הטקס ומתקיים מאז מדי חודש דצמבר בקבוץ מעלה החמישה.

במהלך הטקס עומדים יותם ואני על הבמה שממוקמת על מדשאת הקיבוץ ואנו אוחזים בזוג יוני מזג אוויר שאספנו אצל היונאי בירושלים. על הבמה איתנו עומד אריאל יהודאי (אותו ילד בן 7 בשנות הארבעים) והוא מחזיק איתו 2 שלטים, על אחד כתוב שלג ועל השני כתוב אין שלג. על מרפסת מרוחקת כמעה, הנמצאת בצלע ההר (קיבוץ מעלה החמישה נמצא בגובהה +800 מטר) ממוקם התצפיתן (הצופה), המצויד במכשיר קשר.

ברגע זה אנו מבקשים מהקהל להניף אצטרובל באוויר (הקהל מגיע מצויד באצטרובלים) ואז משחררים את היונים ובוחנים את נתיב תעופתם. התצפיתן שממקום הימצאו רואה גם את ירושלים וגם את הים, קובע לאחר מספר דקות אם היונים עפות חזרה לביתם בכיוון ירושלים –  כלומר, שלא יהיה שלג, ואם הן עפות לכיוון הים, פירושו שכן יהיה שלג. הוא מודיע זאת במכשיר הקשר, ואריאל יהודאי מניף את השלט הרלוונטי אל מול הקהל. "

תשאלו מה תרומתם של האצטרובלים? והתשובה היא – גם אגדות הרי יש לקשט. לא כן?

טקס יוני מ.א. במעלה החמישה ב- 2021

ואכן בחורף 2021 ירד שלג בהרי ירושלים

**בשיחה עם אמיר כספי, הוא הדגיש שיוני מ.א. הן בפועל יוני דואר. להשלמת סיפור העבר, צרפנו הווידיאו הקצר מטה על מקומן החשוב של יוני הדואר לפני קום המינה – https://www.youtube.com/watch?v=6Tl3zNkecd4

 

תודה לאמיר כספי על היענותו המבורכת לספר לנו על טקס יוני מ.א. ועל האגדה הטמונה בו.

      btt