מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

לרקום את המציאות כאקט טרפויטי

Joanna Choumali

By Tami Klein

פורסם במדור- ,

ב-13.3.2016 מתקפה טרוריסטים אכזרית היכתה ב- Grand-Bassam, עיירת חוף בחוף-השנהב, ליד מקום מגוריה של האמנית. שלושה שבועות לאחר המתקפה Joanna צילמה בטלפון הנייד שלה המקום ואנשיו, כמו צורך להעניק חיים למציאות. הרעיון לרקום הנראות המצולמת באה מתוך צורך להיטיב עם רגשותיה ומראות עירה.

Choumali הדגישה שהבעת חולשה טראומטית נחשבת בתרבותה כחולשת רוחו של המביע אותה. האמירה Ça va aller, אשר, בצרפתית, פירושה – יהיה בסדר – הוא המוטו בדיאלוגים היומיומיים, גם כאשר הקושי הוא ללא נשוא.

"מחשבה מקורית מבריקה על יכולתה של רוח האדם לשאוב תקווה וחוסן אפילו מהאירועים הטראומטיים ביותר" – במילים אלו זיכה פרס Pictet לצילום ולקיימות, את Joanna. "מטרתו של הפרס היא להסב את תשומת הלב העולמית לנושאים שמולם ניצבות האנושות והסביבה, והוא עושה זאת בכוחו של הצילום."

כיצד רוקמו הצילומים? הדפסתם על קנבס אפשרה מלוא הגמישות לרקום אותם.

מתוך חוסר האונים ותחושה שבכל זאת יש להעניק חיים מאירים לחיים בעיירתה, Joanna מצאה פתח שאנחנו זכינו להיפתח לו. היא "גילתה שהיא יכולה לעבד את הכאב שחשה באמצעות רקמה. להוספת תכי רקמה צבעוניים לתצלומיה הייתה השפעה מזככת, מדיטטיבית, שאפשרה לה להתמודד עם רגשותיה. עבודת הרקמה על התצלומים הפכה לפעולה של גיוס תקווה וחוסן."

Choumali נולדה ב- 1974 ב- Abidjan בחוף-השנהב, למדה עיצוב גרפי בקזבלנקה, מרוקו, ועבדה בסוכנות פרסום.

התערוכה הקבוצתית – HOPE – של צלמים מהעולם המוצגת עתה במוזיאון ארץ ישראל בת"א, לאחר שכבר הוצגה במספר מוזיאונים בכירים בעולם -ניו יורק, לונדון, אמסטרדם, דרום אפריקה. התקשורת הבינלאומית הדגישו ייחוד יצירתה של Choumali. התייחסויות בינלאומיות אלו מועלות כדי לשמוח שגם העולם הגדול ידע להעריך כשרונה, ובעיקר רוחה של Joanna Choumali.

שומאלי היא הזוכה הגדולה של התערוכה. היא קיבלה את פרס Pictet על הסדרה 'Ça va aller'  (יהיה בסדר) המציגה תצלומים שצולמו שלושה שבועות  לאחר מתקפת הטרור, ורוקמו לאחר מכן.

הביטו בפניה המאירות של Joanna Choumali בווידיאו מטה, עם קבלת הפרס.

www.eretzmuseum.org.il

www.thisiscolossal.com

      btt