מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

להידבק באהבת הארץ

By Tami Klein

פורסם במדור- , , ,

אִי אֶפְשָׁר לְחַנֵּךְ לְאַהֲבָה.
לֹא לְאַהֲבַת הָאָרֶץ וְלֹא לְאַהֲבַת הַנּוֹף
בְאַהֲבָה אֶפְשָׁר לְהַדְבִּיק אֶת הַזּוּלָת.
עָמוֹס עוֹז

אורן עקריש – הר עצמון

"בימים אלו של מגפה  עולמית וחשש מהידבקות שמלווה את כולנו ללא הרף, בחרנו באפשרות הקיומית להדביק ב… אהבה.

אז איך מדביקים באהבה? הרי אהבה נעדרת מקום וגבול. האם יש מסלול שבו נדבקים באהבה? האם יש ימה או מערה, הר או מדבר שבו מוצאים אותה, את האהבה? אפשר לנסות לעורר אותה. בנות בית המלאכה לספרים לקחו על עצמן את המשימה להזמין את הקהל ולהדביק אותו באהבת הארץ – בידיעה מראש שאין נגדה חיסון…

מורן יוגב – אגמון החולה

דקלה קרשפין – חולות ניצנים

להבדיל מהמבנה המדויק של הפרינט שבו עוסק בית המלאכה לספרים ביום-יום, מבנה המכתיב גריד מאורגן של ספר מודפס, הוקם ברח' גמנסיה עברית 8, בפתח שוק הפשפשים ביפו, חלל המאפשר טיול ושיטוט בטבע ללא מסלול מכתיב דרך – כל מתבונן יכול לחבר לעצמו מסלול דמיוני משלו.

אורן עקריש – הר עצמון

ענבל לייטנר – עין גדי

בְּאֶרֶץ אַהֲבָתִי תלינו אסופת מפות מאוירות של אזורים נבחרים, מצפון רמת הגולן אל אחד מפלאי עולם – ים המלח, ועד שמורת ריף הדולפינים בים סוף. אסופה שמעניקה לקורא פרשנות אישית של כל אחד מהמאיירים והמאיירות לסביבה המאוירת, ומביאה לידי ביטוי חיבור מפרה בין טבע, אקולוגיה, חקלאות ואדם.

ענבל אבן – גליל מערבי

המפות המאוירות קופלו ונפרשו מחדש, בסגנון מפות ניווט ישנות. בין קיפולי המפות מסתתרים סיפורים מפתיעים ומרגשים על תרומתו של האדם לטבע, וגם כאלה שמעלים לסדר היום את הפגיעה בטבע. המפות מעודדות היכרות עם שמות חיות וצמחים, חושפות את המתבונן לחיות שלא כולם יודעים על קיומן, ומזמינות את המתבונן לשוטט מתוך אהבה לנוף ישראלי, לפסוע קרוב לצמחייה ישראלית – ולהידבק." כתב צוות "בית המלאכה לספרים."

שרון שפיץ – רמת הגולן

דור בשרי – שדה בוקר

לפני שבוע סיירתי בתערוכה מפתיעה בבית המלאכה לספרים עם נכדה רק בת 4. הופתעתי כיצד ילדה כ"כ צעירה עברה ממפה למפה, וניסתה להבין "מסלולים" ואיורים. אין ספק שההצלחה היא בזכות מלאכת האיור של המאיירים שגויסו למלאכה.

תמר דברת – מצפה רמון

פרויקט המפות המאוירות החל כבר לפני 3 שנים והנושא אקולוגי בחיבור חזק להכרות נופי האר, ייחוד הטבע וההיסטוריה שחלפה עלפניהם. במסגרת שבוע האיור בת"א, כאשר בגלריות מסוימות נמשך גם חודש, בית המלאכה לספרים, הוצאת זלטנר, הרימו הכפפה, הזמינו 15 מאיירים שונים, שכל אחת ואחד, בדרכם, איירו סביבת טבע קרובה לליבם. התוצאה מרהיבה ועשייתו של בית מלאכה זה לאורך כל עשייתו משאיר עקבות ערכיים.

נורית גרוס – הגלבוע

כל מפה בודדת ניתן לתלות על לוח שעם או על קיר ואף למסגר. זאת מתנה עם תרומה חינוכית-תרבותית. בעלי החיים מאוירים ושמותיהם לידם, הר או אגם או שמורה מאוירים בציון שמם וייחודם, אירועים היסטוריים ושרידיהם, מופיעים בשמם. הוצאת זלטנר ייחודית בחשיבתה מה הנכון להוציא לאור למען ילדינו.

דקלה קרשפין – חולות ניצנים

מאחר שהשתתפו בפרויקט זה 15! מאיירים, התוצאה במגוון הסגנונות מאד מעניין. ההוצאה ביקשה מהמאיירים להתייחס במספר מילים לעצמם ולאיורם המופיע בכתבה זאת. שימו לב לבחירת המילים של כל מאייר והשתקפותן במעשה ידיהם.

*  *  *

אפרת ברונשטיין איירה את מפת יער אום ריחן שבשומרון, יער טבעי, גדול ויפה של חורש ים-תיכוני. אפרת מתגוררת עם משפחתה לא רחוק מהיער, במושב מי עמי, גם הוא על רכס הרי אמיר; מסביבה נוף בכל גווני הירוק ופריחות מרהיבות שמתערבבות לה בפאלטה.

מזה כ-15 שנה TPR, בעלת "סטודיו אשקת" – סטודיו לעיצוב ואיור, Vמתמחה לאחרונה בעיקר בעיצוב ממשקים וחווית משתמש.

שרון שפיץ, מאיירת חיפאית עם אהבה גדולה לבעלי חיים, סביבה וקיימות. שואבת השראה מהנופים והמרקמים המגוונים בטבע, מתמקדת בפרטים ובטקסטורות ומשלבת טכניקות מסורתיות ודיגיטליות.

שרון איירה את מפת רמת הגולן, מהמקומות האהובים עליה בנופי הארץ.

ענבל אבן איירה את מפת הגליל המערבי. היא נולדה בעמק יזרעאל והנוף בצפון הקיף אותה ביופיו. היום היא מתגוררת בקרית טבעון, וחיות הבר שאיירה במפה הן חלק בלתי נפרד בחיי היום יום שלה, את רובן היא פוגשת במהלך הטיולים עם הכלבה בגבעות הירוקות. כדי להכיר את אזורי המפה היא יצאה לטיול קסום לאורך נחל כזיב, ביקרה בעכו, בגנים הבהאיים ובאקוודוקט. ונהנתה לגלות מקומות חדשים ומעוררי השראה ממש לא רחוק מהבית.  

מאיה איש-שלום איירה את מפת ריף הדולפינים באילת, ובה שאפה להציג את הסימביוזה שבין האדמה, הצמחייה, הים, החיות, והנוף האנושי שבאזור. מאיה היא בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. היא מתגוררת בשנים האחרונות בברוקלין, ניו יורק, ומאיירת עבור עיתונים, מגזינים, ספרים, פרסום ומיתוג – למבוגרים ולילדים, בארץ ובחו״ל.

אורן אקריש ביטון, איירה את מפת הר עצמון. היא גדלה בישוב שכניה, הסמוך לשמורה, כך שעבורה לאייר את מפת האזור זאת הזדמנות לחזור לילדות בנופי הגליל הירוקים. אורן מתגוררת כיום בתל אביב ועוסקת באיור ועיצוב. נהנית להתבונן בהמולה העירונית ולמצוא בה סיפורים קטנים מחיי היום יום.

דקלה קרשפין איירה את מפת חולות ניצנים. שיטוט בחולות חושף בפנינו אין ספור סיפורים. צמחים, בעלי חיים ואנשים, חתימתו של כל עובר בחולות נרשמת בחול ואז נמחקת לעולם. האיור לוכד כמה מסיפורי החולות.
דקלה, מאיירת בוגרת בצלאל, עוסקת בחינוך, טבע, סביבה ואומנות ומשלבת בין התחומים. בעבודותיה מחפשת את החיבור לטבע ואת הקשר לסביבה.

תמר דברת איירה את מפת מצפה רמון. גם בזיכרון יעקב, שם נולדה, תמר אהבה להתבונן בציורי השמים זרועי הכוכבים שמעל רכס הכרמל. כשאיירה את מצוקי רמון, נוספו ללילה המדברי יעלים, נשרים ודרבנים. כיום מתגוררת תמר עם משפחתה ברמת חן, עוסקת בעיקר באיור דקורטיבי ושואבת השראה מחיי היום-יום ומן הדברים הפשוטים בסביבתה.  

ענת ורשבסקי איירה את מפת עמק האלה. האזור יפהפה ומרתק, ועשיר כל כך בבעלי חיים, צמחים, אתרים היסטוריים, שמורות טבע, ישובים, חקלאות ועוד. 

אפשר לאייר עשרות מפות שונות של עמק האלה וכל פעם להתמקד בנושא אחר, ותמיד יהיה שפע של פרטים נוספים. ענת מתגוררת במושב שבי ציון שנמצא בגליל המערבי ממש לחוף הים התיכון, ומאיירת בשלל טכניקות ופרויקטים שונים ומגוונים מספרי ילדים ועיתונים ועד מיצבים תלת ממדיים ובובות בשפה הייחודית לה.

ליאור חיזגילוב מאייר רחובותי עם תשוקה גדולה לטבע, בעלי חיים וסלעים.

עוסק באיור נאיבי הומוריסטי המאפשר דרך הסתכלות קלילה ופשוטה על החיים. עובד בעיקר בטכניקה של צבעי עיפרון, .

אייר את מפת גן החיות התנ"כי בירושלים עם טוויסט.

נורית גרוס גרה במרכז, אך במקור מהדרום. אוהבת לטייל ברגל, להסתכל על הסביבה ולשאוב השראה ממנה. איירתי את הרי הגלבוע ועמק המעיינות, אזור שנראה לי כמו גן עדן קטן בארץ. בדרך כלל אוהבת לעבוד עם חומרים ושואבת הרבה השראה מספרים.

ענבל לייטנר  מאיירת בשילוב טכניקות מסורתיות של צבע, רישום והדפס. אוהבת מאוד את מדבר יהודה ואת המאורעות המרתקים שהתרחשו בו לאורך ההיסטוריה. ענבל איירה את מפת עין גדי ולא הייתה מתנגדת שתהיה גם איזו חתיכת מדבר קטנטנה באנגליה, שם היא מתגוררת כרגע עם משפחתה.

מורן יוגב נולדה וגדלה בקיבוץ דן, היום מתגוררת בקיבוץ הגושרים. מפת שמורת אגמון החולה, מאויירת בידיה האוהבות. עמק החולה וסביבתו הם תבנית נוף מולדתה. 

כבר בתור ילדה הייתי מבקרת הרבה באגמון החולה, אהבתי את הצמחייה, העופות ובעיקר את הג'מוסים.

דור בשרי אייר את מפת שדה בוקר, בין חולות המדבר הצחיח, בן גוריון לאחר כל תחנות חייו, מצא מקום קסום הטומן בתוכו טבע פורה ומורשת. 

כיום מתגורר דור בראש העין, נודד במחשבות ומפיח חיים באיורי דמויות ומקומות רחוקים, אוהב את הצבע הצהוב ותמיד סקרן לשמוע סיפור טוב.

ענת ורשבסקי – עמק האלה

את התערוכה אצרה המו"ל דורית צלטנר, יחד עם מנהלת התוכן, אחינעם רשף.
המנהל האומנותי של הפרויקט הוא עמית טריינין.

www.zeltner.co.il

אפרת ברונשטיין – אום ריחן

** לא מקרי שמגזין "מקו ועד תרבות" כתב במדור "לא לילדים בלבד" כבר  שתי כתבות על ספרי הוצאת זלטנר. מוזמנים לקרא –

 https://bit.ly/38jMIri

https://bit.ly/3avhjFc

      btt