מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

מוזסיאון גוגנהיים בבילבאו

הידעתם? אפקט בילבאו מהו?

By judith bar

פורסם במדור- ,

בתמונה העליונה: מוזסיאון גוגנהיים בבילבאו

// יהודית בר

בילבאו היא עיר נמל קטנה בחבל הבאסקי בצפון ספרד. למעשה היא עיר הבירה של הבאסקים, מוקפת הרים ירוקים. העיר הקטנה הזאת הפכה למאד מפורסמת כאשר פראנק גרי, הארכיטקט, תכנן בה את מוזיאון גוגנהיים בילבאו. הבנייה מרהיבת העין, יוצאת דופן בממדיה ובתפישה הארכיטקטונית שלה – רצועות טיטניום במעין מבנה קונגלומרטי, שמה את העיירה על מפת התיירות העולמית החל מ- 1997.

סטדיום San Mames בילבאו. ארכיטקטים – Mikel Sanz de Prit, Cesar Azkarate

Bilbao Arena – ארכיטקטורה – ACXT-Idom

ההצלחה הכלכלית תיירותית של בילבאו ניסו ומנסים בערים שונות בעולם לחקות באמצעות אדריכלים בינלאומיים

מוכשרים. אפקט בילבאו מרתק מבחינת ההשפעה על בניית מבנים "גרנדיוזיים" בעולם דוגמת בית האופרה בסידני, האי סעדיית באבו דאבי, בית לואי ויטון בפאריס ואפילו המוזיאון לעיצוב בחולון. ועוד יותר מעניין שאפקט בילבאו פתח סכר של מחשבה מחוץ לקופסה דוגמת הקמת מוזיאון טייט מודרן בלונדון אשר הפך תחת כוח ישנה לאחד המוזיאונים המרהיבים והמוצלחים או אולם קונצרטים מרתק שנבנה במחסן ענק בהמבורג.

בית לואי ויטון בפאריס – ארכיטקטורה – Gehry Partners

מוזיאון העיצוב בחולון – ארכיטקט – רון ארד

אולם קונצרטים בהמבורג, גרמניה – ארכיטקטים – Herzog & de Meuron

Guangzhou, China, Opera House – ארכיטקטית – Zaha Hadid

עם כל הביקורת שהייתה וישנה על פרנק גרי על "הפלצנות" במבנה מוזיאון גוגנהיים בבילבאו, יש לברך על העזתו וההצלחה המטאורית הכלכלית- תיירותית-תרבותית של עיר מנומנמת בחבל הבאסקים. כתב יפה בהקשר זה הארכיטקט דויד נופר – "אחרי חשכת ימי הביניים נפתחנו לרנסנס". כל גירוי חדש עלול וגם עשוי לעורר הדים ואף גלים גבוהים של התייחסויות. ולו רק מפרספקטיבה זאת פראנק גרי מבורך.

      btt