מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

מסורתי לצד מעודכן – שני מתכוני דבש לראש השנה

By hhm_hafatzim

פורסם במדור- , ,

דבש ידוע כחומר טבעי ובריא הרבה יותר מסוכר, בוודאי מסוכר לבן. טעמו וצבעו של הדבש תלויים בפרח שהיה המקור לצוף. דבש מפרחי הדר למשל יתאפיין בצבע ענבר בהיר ובהתגבשות גסה. דבש מפרחי אקליפטוס יתאפיין בצבע עמוק וכהה יותר עם טעם מעט חריף. דבש פרחי בר יתאפיין בטעם דומיננטי, שריחו יזכיר ניחוחות פריחה וצבעו ישתנה בהתאם לעונה ולמרחב ממנו נלקח הצוף. בחרו דבש לפי טעמכם, ובלבד שיהיה טבעי והכינו שני מתכונים קלילים וטעימים לערב החג.

// המתכונים באדיבות – לימור לנדאו תירוש

תמונה ראשית :לימור לנדאו תירוש

המעודכן – טרפלס דבש

בראש השנה אנו רגילים לאכול עוגות על טהרת דבש, אך עוגות ועוגיות המשלבות דבש עם שוקולד יוכלו לרענן את העוגות המסורתיות ולפתוח בפנינו מנעד של טעמים חדשים ופחות מוכרים.

תמונה: לימוד לנדאו תירוש
קרמיקה: ורד טנדלר דיין www.veredtd.com

חומרים

125 מ"ל (חצי כוס) שמנת מתוקה
2 כפות דבש
300 גרם שוקולד מריר
100 גרם חמאה רכה
3 כפות קוניאק
חצי כפית אבקת זנגביל
2 חלמונים
לציפוי: קקאו איכותי מנופה

הכנה

מבשלים שמנת ודבש בסיר עד רתיחה עדינה. מכבים את האש ומוסיפים שוקולד וחמאה, מערבבים עד המסה. מוסיפים קוניאק וזנגביל ומערבבים. מוסיפים חלמונים ומערבבים עד קבלת תערובת חלקה ומבריקה. מעבירים לתבנית אפיה מרובעת או מלבנית קטנה מרופדת בנייר אפיה ומצננים למשך לילה. הופכים על קרש חיתוך וחותכים בעזרת סרגל וסכין חדה ריבועים קטנים. אם המסה מתחממת מידי בעת החיתוך, מצננים במקרר במהלך החיתוך לרבע שעה ואז ממשיכים. טובלים כל ריבוע בקקאו מנופה ומצננים בקופסא אטומה במקרר או במקפיא. מוציאים מהמקרר ואוכלים אחרי 3 דקות.

המסורתי – חלת דבש וחלב

חומרים

1 ק"ג קמח מנופה, עדיף קמח ייעודי לחלות
כוס מים מינרלים או מסוננים בטמפרטורת החדר
50 גרם שמרים טריים או 2 כפות שמרים יבשים
רבע כוס+ 2 כפות (80 גרם) סוכר קנים או לבן
3 כפות (40 גרם) דבש
50 גרם חמאה בטמפרטורת החדר
רבע כוס (50 מל) שמן חמניות
חלמון
2 ביצים
שני שליש כוס (160 מ"ל) חלב בטמפרטורת הגוף (מעט חמימים)
כף (20 גרם) מלח
רבע כוס מים בטמפרטורת הגוף (רק במידת הצורך)
לציפוי:
1 חלמון, טרוף עם כף מים
שומשום לבן או שחור, פרג, מלח גס, גרענים
3 כפות דבש
2 כפיות מיץ לימון
 הכנה
מערבבים בקערה המערבל שמרים, סוכר וכוס מים. ממתינים חמש דקות.
מוסיפים לקערת המערבל עם וו לישה את שאר המרכיבים מלבד המלח. לשים 6 דקות במהירות נמוכה. הבצק בשלב הזה אחיד אבל מעט דביק.
מוסיפים את המלח וממשיכים ללוש במהירות בינונית 3-4 דקות. הבצק מוכן כאשר הוא רך ולא דביק. אם הוא קשה מוסיפים רבע כוס מים או פחות ולשים עוד שתי דקות. אם הבצק דביק מוסיפים מעט קמח ולשים עוד דקה. מרימים את הבצק בשתי ידיים ויוצרים מן הבצק כדור על ידי משיכת קצוות הבצק למרכזו הפנימי התחתון של הכדור.
מעבירים לקערה נקייה משומנת קלות. מושכים את הכדור במעט מאוד שמן שלא יתיבש. מכסים את הקערה במגבת מטבח לחה ומניחים במקום חמים לתפיחה במשך כארבעים דקות עד שעה או עד שהבצק תופח ומגיע ל 60 עד 80 אחוז יותר מנפחו המקורי (אין צורך להכפיל את נפחו)
על משטח מקומח צרים מן הבצק גליל ארוך ושמן. בעזרת שתי הידיים חונקים את הגליל במרכזו ומפתלים אותו בתנועה סיבובית עד שהבצק יתנתק לשניים. מחלקים כל גליל לשלושה חלקים שווים על ידי תנועת החנק-פיתול. מכסים את הגלילים במגבת לחה ממתינים עשר דקות. מתחילים בקליעת החלה הראשונה: לוקחים שלושה גלילים ומגלגלים אותם אחד אחד על משטח מקומח לגלילי בצק בקוטר 3-4 ס"מ ובאורך של 30 ס”מ. קולעים צמה. חוזרים על הפעולה עם שלושת הגלילים הנותרים (במהלך העבודה מכסים את הגלילים שאינם בשימוש במגבת לחה). מכניסים את קצות הצמה פנימה שלא יפרמו.
מרפדים תבנית בנייר אפייה. מניחים את החלות בתבנית, במרווחים נאים, מכסים במגבת מטבח ומתפיחים כחצי שעה עד ארבעים דקות במקום חמים, עד שהחלות תפוחות היטב.
רבע שעה לפני תום ההתפחה מחממים תנור ל-190 מעלות. לאחר שהחלות תפחו מורחים אותן בחלמון טרוף עם מים, מפזרים שומשום ומלח גס או כל תערובת אהובה עליכם ואופים 30 דקות עד קבלת צבע שחום.- מומלץ לשים כמה קוביות קרח בתחתית התנור כדי ליצור לחות בתנור.
מחממים בסיר קטן דבש ומיץ לימון עד המסת הדבש. מזליפים על החלות החמות ומניחים להן להצטנן.
 

      btt