מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

שלושה טיולים מאוד מומלצים – עם הילדים בצפון, במרכז הארץ וליד ירושלים, המשלבים טבע ופרקים היסטוריים במבנים קיימים גם כיום.

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

תמונה ראשית :Adiel lo , האגם בפארק קנדה

ציפורי

בזכות הממצאים הארכיאולוגיים המרשימים שבחלקם נשארו כמעט בששלמותם, הסיור ב"ציפורי" נותן תחושת הליכה בעיר רומית. הוסיפו הפסיפסים היפייפים, שבחלקם כמעט נראים בשלמותם, ותווכחו שהמקום ייחודי לכל אחד.

טחנת_הקמח_בנחל_ציפורי_-_4.4.2009

תמונה: Rafi hirschler , טחנת הקמח בנחל ציפורי

הרקע:  ציפורי הייתה אחת הערים המרכזיות בגליל התחתון בתקופת המשנה והתלמוד. במאה השנייה לסה"נ העביר רבי יהודה הנשיא את הסנהדרין מבית שערים, ובציפרי נחתמה המשנה. לנוצרים היא חשובה מכיוון  שעל פי המסורת התגוררו כאן הוריה של מרים, אמו של ישו. ובתקופת הכיבוש הרומי היוותה את בירת האזור. לפי התלמוד הבבלי מקור שם העיר קשור ישירות למיקומה בראש גבעה גבוהה – "ולמה נקרא שמה ציפורי? שיושבת בראש ההר כציפור"( בבלי, מגילה פ"א). אך למרות מסורת זאת לא באמת ברור מקור שמה.

חפירות ארכיאולוגיות חשפו שרידים מרשימים של עיר מהתקופה הרומאית. הרחובות הראשיים, הקרדו – מצפון לדרום, והדקומנוס – ממזרח למערב, ניצבים אחד לשני מה מעיד על תכנון עירוני שאפיין ערים חשובות באימפריה הרומית. מצידי הרחובות ,מרוצפי האבן גיר והפסיפסים, חנויות מבני מגורים ומבני ציבור.

בכניסה לאתר מצד שמאל ניתן למצוא את מאגר המים העתיק שסיפק מים לרוב העיר. המים הגיעו למאגר מ-2 מעיינות באזור נצרת באמות מים האחד בנוי והשני חפור. המאגר הכיל מים שהספיק לתושבי העיר לשבועיים שלמים. תושבים אשר לא קיבלו אספקת מים ממאגר זה השתמשו בבארות אגירת מי גשמים או במים ממעיינות ציפורי הנמצאים בעמק שלמרגלות היישוב.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

תמונה: שלמה, מאגר המים הגדול של ציפורי

מבנים בולטים נוספים הם: התיאטרון הרומאי, שנחצב במדרון הטבעי של הגבעה, הכיל כ- 4,500 מושבי אבן. המצודה מהתקופה הצלבנית. בקירות המצודה ארונות קבורה רומיים עתיקים  (סרקופגים). המבנה הדו-קומתי שופץ ע"י ד'אהר אל-עומאר, ומאוחר יותר הפך לבית ספר לילדי הכפר סאפורייה. בקומה השנייה של המבנה תצוגת ממצאים ארכיאולוגיים שנתגלו בחפירות. מגג המצודה תצפית מרשימה על האזור כולו. ניתן לחזות בהר עצמון, בקעת בית נטופה ומאגר אשכול בצפון, נצרת והר יונה במזרח, ורכס הכרמל בדרום-מערב.

תמונה: ראובן ריבן, מבט מהתיאטרון למצודה בגן לאומי ציפורי

הפסיפסים המרשימים ביותר נמצאים ב-4 מבנים, ב"בית חג הנילוס" פסיפסים רבים המעטרים את רצפות המבנה. ביניהם דוגמאות גיאומטריות, פסיפסים המתארים אנשים בעלי חיים וצמחים. הפסיפס המרשים מכולם נמצא על רצפת החדר הגדול ביותר והוא מציג את החגיגות שנערכו במצרים לציון גאות הנילוס,. ב"בית אורפיאוס"  על רצפת הטרקלין 4 פסיפסים שהבולט והמרכזי ביניהם הוא של נגן המיתולוגי אורפיאוס, ב"בית דיוניסוס", בראש הגעה סמוך לתיאטרון, על רצפת הטרקלין פסיפס גדול של חיי אל היין דיוניסוס והפולחן לו, ובאחד המדליונים המקיפים אותו דמותה  של "המונה ליזה של ציפורי". במבנה מרשים נוסף, בית הכנסת העתיק, המשלב מוטיבים יהודיים אך גם את גלגל המזלות (מוטיב החוזר גם בבית אלפא ובחמת טבריה).

 

0031המונה_ליזה_של_ציפורי_בבית_דיוניסוס_בציפורי

תמונה: עמוס גל, המונה ליזה של ציפורי בבית דיוניסוס

ציפורי_2

תמונה: Nis101

בגן הלאומי ציפורי ובשמורת הסמוכה לה, יער הסוללים, בתי גידול שונים: יער עצי אלון התבור, חורש טבעי, יערות מחטניים נטועים, שטחי חקלאות, כרמי זיתים עתיקים וכן מעיין ונחל ציפורי. בהם גדלים צמחים נדירים, וביניהם מינים בסכנת הכחד כגון:  אירוס הביצות, לוענית יריחו ומיאגרון אזון. גם בעלי החיים לא נפקדים מהאזור – מגוון יונקים וזוחלים רבים, ובהם זוחלים נדירים, כמו הלטאה נחושית נחשונית. ציפורים רבות מקייצות באזור דרך קבע, דוגמת ירגזי מצוי, המקנן בעצי הזית.

תל ארשף או אפולוניה הצופה אל הים התיכון – מבצר צלבני מרשים

 

כבר בראשית התקופה הפרסית (המאה ה-6 עד המאה ה-4 לפנה"ס) הוקמה העיר ארסוף על ידי הפניקים, ונקראה ארשוף על שם רשף, אל אל האש, הפריון והשאול הפיניקי. היישוב התקיים מיצור צבע הארגמן מחלזונות ים ומסחר עם האזור הים האגאי ויוון. שמה שונה לאפולוניה על ידי המתיישבים ההלניסטים שהתיישבו במקום לאחר הפיניקים. שם זה נבחר מכיוון שהאלים רשף ואפולו היו מזוהים זה עם זה.

האחרון ששלט בעיר היה ריצ'ארד לב-ארי שכבש אותה ב-1911. בשנת 1241 בחלק הגבוה ביותר בתל הוא בנה מבצר בעל שלוש מערכות ביצורים וחפיר. החלק המוגן ביותר והגבוה ביותר במבצר היה מגדל העוז, מבנה מתומן זה מאפשר תצפית אל הנמל הצלבני, וכן העברת מסרים בין המבצרים הצלבנים ביפו ובקיסריה. למרות כל זאת, במרץ 1265  נכבשה העיר לאחר מצור על ידי ביברס הממלוכי. לאחר תקופת הממלוכים, ועד להקמת הרצליה העברית במאה העשרים שימשו חורבות העיר בעיקר ככפר דייגים.

IMG_3019

תמונה: דוד שי

האתר מפגיש את המבקרים, וגם הצעירים ביותר מביניהם, במבנה מבצר צלבני. המסלול באתר מוביל מ-

1- תצפית על הוילה הרומית – ממוקמת על תוואי החומה מהתקופה המוסלמית והצלבנית. ונבנתה לפי המסורת האדריכלית הרומי עם חצר מרכזית מוקפת בחדרים מקורים.

2- החומה שהקיפה את העיר מכל עבריה נבנתה בתקופה המוסלמית הקדומה ושופצה על ידי הצלבנים.

3- בריכות מים ביזנטיות.

4- בור מים לאגירת מי גשמים.

5- כבשן סיד לייצור סיד מאבני גיר

המבצר הצלבני הוקם בחלק הגבוה ביותר באתר בסביבות 1241 לפני הספירה. המבצר מוקף חפיר ו-3 מערכות ביצורים שבשלישי שבהן נמצא תצפית מגדל העוז. במקום הכי גבוה באתר עמד מגדל מתומן בגובה 10 מטרים שצפה לעבר הנמל הצלבני. ביום יפה אפשר לראות מדרום את יפו ומצפון את קיסריה.

IMG_3020

תמונה: יוחאי כורם

פארק איילון קנדה – לטייל ולפקנק

בין תל אביב לירושלים, בגבעות שבין מחלף לטרון לשער הגיא, ממוקם פארק איילון-קנדה. בשנת 1973, בעזרת תרומתם הנדיבה של יהודי קנדה הוקם הפארק שמשלב יערות אורנים, כרמי זיתים, בוסתני שקדים ועצי פרי כמו תמרים ושקדים. כמו כן ישנם אתרים היסטוריים רבים ומעיינות. אגם מלאכותי קטן מוקף מדשאה רחבה עם עצי תמרים ופינות פיקניק.
ההיסטוריה המדממת  של האזור ארוכה, מקרב יהושע בחמשת מלכי האמורי שידוע בעקבות הציטוט": "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון" ועד מלחמת העצמאות. בתקופת הבית הראשון היה היישוב העיקרי באזור העיר הקדומה איילון, בנחלת שבט דן. בתקופת הבית השני ועד לסוף התקופה הביזנטית, הפכה אמאוס ליישוב המרכזי. המקום מוזכר במקורות יהודיים ונוצריים רבים. בין היתר, ניצח כאן יהודה המכבי את הצבא הסלווקי בפיקוד גורגיאס (קרב אמאוס).

בפארק שבילים המתאימים לכל רמה, החל ממסלולים לכל המשפחה ועד לטיולים למיטיבי לכת ולאופניים. שבילי הטיול בפארק נמתחים לאורך קילומטרים רבים ומשלבים אתרים ארכיאולוגיים, אתרי קרבות, תצפיות נוף ופריחה.

לפני הכניסה לפארק כדאי מאוד לבקר בשרידי כנסיית אמאוס. הכנסייה בת כ- 15000 שנה שימשה את העיר אמאוס-ניקופוליס בתקופה הביזנטית, המקום ידוע בשל המסורת הנוצרית המזהה אותה כאחד המקומות האפשריים בו פגש ישו שניים מתלמידיו לאחר צליבתו. העיר הייתה ידועה בבית המרחץ שנמצא בסמוך למנזר שהובלו אליו המים באמות ממעייניות בסביבה. שרידים מהכנסייה נמצאים במנזר שהוקם בראשית המאה ה- 20', ובו מוזיאון קטן המספר על העיר, ותצוגת מקטעי פסיפסים שנמצאו באתר. בית המרחץ קדוש למוסלמים וזכה לכינוי "שייח' עובייד", המעיינות החמים שעליה הוקמה העיר אמאוס יבשו ברעידת אדמה שהחריבה את העיר בשנת 449 לספירה.

לאחר הכנסייה נמשיך לכניסה הראשית של הפארק בה נפנה ימינה ובפניה הראשונה שמאלה אל השביל המסומן כחול שמוביל לחניון הזיתים בסמוך לאגם המלאכותי שבפארק קנדה. האגם מוקף מדשאות המזמינות לפיקניק משפחתי. באזור המדשאות ניתן להבחין במעיין התמרים שזורם באמת מים לאגם.
 משם ניתן להמשיך עם הרכב על דרך עמק המעיינות לחורבת עקד. בחורבה שרידי גתות בורות מים ומבנה מבוצר מימי החשמונאים. בנוסף ישנה מערכת מסתור שכנראה נחצבה בתקופת מרד בר כוכבא.

640px-Canada_park_lake

תמונה:Adiel lo , האגם בפארק קנדה

אפשר לחזור על עכבותנו ונפנה לשביל השחור לכיוון מזרח שם נוכל לבקר במשלט ירדני שנמצא בנקודה הגובה ביותר בפארק. בהמשך הדרך תל איילון הנזכרת בתנ"ך, ובה שרידי מבצר צלבני שהוקם להגן על הדרך לירושלים.התצפית מהתל על חלק מהעמק.

      btt