מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

מגזין מקו ועד תרבות / מיזם דיגיטלי ללא צרכי רווח לכבוד אורות חגי החורף<br><br> ובתפילת-לב ל"אור" רגוע ומשקיט בשנת 2022

לכבוד אורות חגי החורף

ובתפילת-לב ל"אור" רגוע ומשקיט בשנת 2022

By Tami Klein

פורסם במדור- , ,

מנורות הנייר היפניות, המכונות ביפנית –  chochin, מופיעות החל מהמאה  ה- 11 ומככבות מאז ביפן. ב- 1950 Isamu Noguchi, אמן ממוצא אמריקאי-יפני, בנה להן במה בינלאומית. נוגוצ'י, שעסק גם בפיסול, כינה אותם פסלי אור. מעל מאה דגמים שנוגוצ'י תכנן, הצמיח פסי ייצור המוניים בארצות שונות מחוץ ליפן.

באחד מביקוריו ביפן נוגוצ'י הגיע לעיירה Gifu, מקור עיבוד הנייר המיוחד מסיב עץ ה- Kohzo, והנייר שיצרו ממנו כונה mino washi (נייר יפני). נוגוצ'י טבע להן השם –  Akari (אור ביפנית) והוא ייצר את דגמיו בGifu- עצמה, חלקם מאד ייחודיים בצורתם ובגודלם.

מגזין מקו ועד תרבות / מיזם דיגיטלי ללא צרכי רווח לכבוד אורות חגי החורף<br><br> ובתפילת-לב ל"אור" רגוע ומשקיט בשנת 2022

Isamu Noguchi

החל ממחצית המאה ה-20 מנורות הנייר כבשו שווקים בכל בעולם. יתרונן המסחרי הגדול – אריזתן מאד קומפקטית והשינוע לא-נפחי (הן מתקפלות עד כדי שיטוחן, וכך ונארזות בקופסת קרטון שטוחה). בהיותן כבר פס ייצור המוני, ולא מיוצרות מנייר עבודת יד, הן הפכו סוג מוצר מאד עממי במחירן.

מגזין מקו ועד תרבות / מיזם דיגיטלי ללא צרכי רווח לכבוד אורות חגי החורף<br><br> ובתפילת-לב ל"אור" רגוע ומשקיט בשנת 2022

Gifu Paper Lanterns

איסמו נוגוצ'י ( 1904 – 1988) היה אמן, פסל, מעצב ואדריכל נוף יפני-אמריקאי, שהקריירה האמנותית שלו הקיפה שישה עשורים, משנות העשרים עד שנות השמונים של המאה ה-20. הוא ידוע בפסליו ובעבודותיו הציבוריות. בנוסף, הוא עיצב גם תפאורות למגוון הפקות של מרתה גרהם, ומספר מנורות ורהיטים שיוצרו ביצור המוני, וחלקם עדיין מיוצרים ונמכרים כיום.

נוגוצ'י גם הבין שלא ניתן להוציא פטנט על הדגמים שהוא מייצר, בהיותן דומות מאד למנורות הנייר היפניות המסורתיות. כדי לייחד דגמיו, הוא הוסיף להן סטנדים (דוגמת רגליים דקות (שגם הן מתקפלות לאריזה שטוחה).

מגזין מקו ועד תרבות / מיזם דיגיטלי ללא צרכי רווח לכבוד אורות חגי החורף<br><br> ובתפילת-לב ל"אור" רגוע ומשקיט בשנת 2022

Isamu Noguchi

מגזין מקו ועד תרבות / מיזם דיגיטלי ללא צרכי רווח לכבוד אורות חגי החורף<br><br> ובתפילת-לב ל"אור" רגוע ומשקיט בשנת 2022

דגמי מנורות הנייר של נוגוצ'י  – מוזיאון נוגוצ'י בניו יורק.

הבחירה לכתב על מנורות הנייר היפניות נובעת בעיקר מהערכתי הגדולה לאפשרויות העיצוב שלהן, משקלן הוויזואלי נעדר כמעט מסה, והאור המשתקף מהן. מאז התחלתי להשתמש במנורות הנייר כמנורות קריאה בחדר השנה, אינני רואה להן תחליף. האור העדין, וגם הנכון לאווירת פנים חלל, ואף לקריאה, אכן מגיע מתרבות אחרת, היפנית. אור מנורה יכול "לצעוק" גם אם הוא נקודתי, כמו רבות ממנורות קריאה ליד מיטה. אורן של מנורות הנייר מעדן , מרכך אווירה.

הלובן הנשקף ביום ובלילה מהאהיל מרומם , בעיני, את מפלס הרוגע בחלל.

מנורות נייר, בגדלים שונים יכולות גם לעמוד על הריצפה. פשטותן היא יתרונן המועדף – אינן עושות רושם על אף אחד… ובהיות העיצוב מבטא, בחלקו הקטן או הגדול את אופיו של בית, מנורות הנייר היפניות עשויות להיות הקישוט שיכריע במידת מה.

מזמינה אתכם, קוראים יקרים, לקרא שוב הכתבה על Japandi, סגנון מעורב סקנדינבי ויפני, ותתאהבו גם אתם – אני מקווה – במנורות הנייר היפניות.

כיצד נוגוצ'י מייצר את פסלי האור שלו? צפו בבקשה בווידיאו :

https://www.vitra.com/en-hu/product/akari-light-sculptures

      btt