מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

לשרוט את הקירות? אמנות רחוב

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

ב-2008 הציגו ב- TATE MODERN בלונדון תערוכה מפתיעה. אמנים ממספר ארצות הוזמנו לצייר על קירות הענק של תחנת הכוח הישנה, עתה המוזיאון, וחלקם ציירו גם על מבנים שונים בעיר. זאת הייתה הגושפנקה של האוצרים בהכרה de facto שגרפיטי הוא אמנות.

// צוות "חפצים"

תמונה ראשית: pam fray

צפו בוידאו שהוצא אז לרגל התערוכה ותיווכחו, כמו רבים אחרים, שגרפיטי היא אמנות, רק המדיום שונה.

הסקירה מטה ממחישה, כמו בתחומים שונים בחיים, שעד אשר דפוס הופך לנורמה, חייב לעיתים לעבור דרך, ולעיתים ארוכה מאד.

מתוך תהליך העבודה על תערוכת Street Art מה-TATE בלונדון

האדם נהג להטביע את חותמו על קירות עוד מהפרהיסטוריה ומאז לא הפסיק לעטר קירות באמנות פרי ידו בצורה חוקית ולעיתים – לא חוקית. גרפיטי הוא השם המודרני שניתן לציורים או כתובות שצוירו בצורה לא חוקית על גבי משטחים או קירות במרחב הציבורי. מקור המילה גרפיטי הנו מאיטלקית. המילה graffiato פירושה לשרוט.

הגרפיטי נע מכיתוב מילים פשוטות לציורי קיר מורכבים. הדוגמה הידועה הראשונה של גרפיטי "בסגנון המודרני" שרדה מימי יוון העתיקה בעיר אפסוס (כיום נמצאת העיר בטורקיה), הכתובת מופיעה על דרך השיש שמובילה מהספרייה לתיאטרון הגדול. המקומיים טוענים שזהו פרסום לבית בושת מקומי שנמצא לא רחוק. בגרפיטי ניתן לראות ידיים היוצרות לב ליד עקבות ומספר, כנראה, על המרחק הלא רב שבו נמצא בית הבושת, כאשר הידיים מסמלות את התשלום.

הגרפיטי בעולם הקלאסי בעל קונוטציה שונה מזה משל היום. הוא הציג הכרזות אהבה, הצהרות פוליטיות וסתם מחשבות. הרומים אהבו לחרוט גרפיטי על גבי קירות ומונומנטים ברחבי האימפריה. ואף ניתן למצוא גרפיטי רומי במצרים.

pompeii_stairwell_poetry

תמונה: Benefiel, Rebecca R

דוגמה לשירה מהמדרגות מבית Maius Castricius

.Beautiful girl, you seek the kisses that I stole"

.Receive what I was not alone in taking; love

".Whoever loves, may she fare well

ניתן למצוא גרפיטי גם בטיקאל – אתר של המאיה בגואטמלה, הוויקינגים השאירו גרפיטי ברומא ובאירלנד. בעזרת גרפיטי אלו ואחרים ניתן ללמוד רבות על השפה ואורח החיים בעת העתיקה.

2391216937_3fc58c4b3d_b

תמונה: Russell Harrison Photography

דוגמה לגרפיטי מתרבות הטיקאל

640px-hagiasophiavikinggrafitti

תמונה: Niels Elgaard Larsen

דוגמה לגרפיטי וקינגי באיה סופיה, איסטנבול, טורקיה.

הגרפיטי מציג מסרים חברתיים ופוליטיים, לעתים נסתרים אך לרוב בולטים ומודגשים. הגרפיטי עדיין שנויים במחלוקת וממשיך לטעת אי הסכמה בין רשויות מקומיות ואוכפי החוק למבקרי האומנות שמבקשים להעריך עבודות במרחב הציבורי.  ישנן סגנונות גרפיטי שונים; זאת אומנות שמתפתחת מהר שערכיה עדיין מושמצים מצד אחד ומצד שני גם מוגנת אפילו על ידי אותה רשות.

נראה שגרפיטי שזור בתרבות ההיפ הופ (תנועה תרבותית שהחלה בקהילות האפרו והלטינו אמריקאיות בניו יורק)  ונוצר והתפתח יחד איתה. אך זה לא לגמרי נכון, גרפיטי הופיע לאורך המאה ה-20 על בניינים, קירות, עמודי תאורה, קרונות רכבת וגשרים. דוגמה בולטת שממשיכה משנות ה-20 של המא ה הקודמת עד ימנו הינה  BOZO TEXINO.עד היום אין יודעים מי צייר גרפיטי זה, אך מעט מהמסתורין נחשף בסרט הדוקומנטרי  Who is Bozo Texino?

טריילר לסרט Who is Bozo Texino?

בתחילת שנות ה-80 הגלריות הראשונות שהציגו אמני גרפיטי לציבור היו Fashion Moda בברונקס ו- Now Gallery באיסט-וילג' מנהטן. בתערוכה מ-2006 ב- Brooklyn Museum גרפיטי הוצג כאמנות שקמה בשולי עולם האמנות של ניו יורק והגיע לגבהים בתחילת שנות ה-80 עם העבודות של אמנים כמו  Crash, Lee, Daze, Keith Haring, ו-Jean-Michel Basquiat. מטרת התערוכה הייתה לשנות את דעת הקהל על הגרפיטי ולראות בו כאמנות.

reproduccio_mural_keith_haring_barcelona_01

תמונה: ESM

רפרודוקציה לציור קיר של קית' הרינג, ברצלונה

2072679866_61f3a60144_o

תמונה: Bo Hughins

גרפיטי של Daze על קרון רכבת בניו יורק

10818288154_68f0140cd6_z

תמונה: Renaud Camus

גרפיטי של Jean-Michel Basquiat מתוך אוסף למברט, אבניון, צרפת

פרט להצגת עבודותיהם בגלריות ומכירתם, אם על ידי ציור על קירות הגלריה או ציור על קנווסים, הרבה מאמני הגרפיטי משתמשים בכישורים הגרפיים שלהם בתחומים אמנותיים אחרים. כמו ספרי הדרכה לגרפיטי, בובות ויניל לאספנים, וסרטים שהמפורסם שבהם Exit Through the Gift Shop מנסה להתחקות אחר זהותו של  אמן הגפיטי המפורסם בעולם בנקסי ולגלות את זהותו.

טריילר לסרט "Exit Through The Gift Shop"

סרט נוסף שכדאי לראות הינו  Style Wars הדוקומנטרי, הסרט מצליח לתפוס בזמן אמת את פריחת הגרפיטי בשנות ה-80 בארה"ב  ולידתה של תרבות שתשפיע על צעירים עד היום.

טריילר לסרט "Style Wars"

בשנים האחרונות ישנה פריחה של אמנות הגרפיטי בישראל, מוקדיה בעיקר בערים הגדולות ועל חומת ההפרדה. אחד מציירי הרחוב הראשוני שגם סלל את הדרך לאמני הגרפיטי שבאו אחריו הינו רמי מאירי, אשר לעומת אמני גרפיטי עובד באישור ולפי פרויקטים מוזמנים. DEDE, Know Hope ועדי סנד הם בין מובילי סצנת הגרפיטי בארץ ועבודותיהם מוצגות גם בעולם.

dede_wind_up_teeth

תמונה: DedeBandaid

גרפיטי של Dede על הדולפינריום הנטוש, תל אביב, ישראל

640px-adisenedtchrlnov

תמונה: Yair Talmor

גרפיטי של עדי סנד, רחוב צ'לנוב תל אביב, ישראל.

בדרום אמריקה בולטת במיוחד סצנת הגרפיטי של סאו פאול, ברזיל. יש המשווים את הסצנה המקומית לסצנה שפרחה בניו יורק בשלהי שנות ה-70, ומייחסים כחלק מהגורמים לשגשוג את האבטלה ופערי המעמדות כמנוע היצירתי של תרבות הגרפיטי הברזילאית. בין אמני הגרפיטי הברזילאים שראויים לציון ניתן למצוא את Os Gêmeos, Boleta, Nunca, Nina, Speto, Tikka, ו-T.Freak.

מרתק תהליך הכרה של הכלל לביטויי הפרט, והגרפיטי הוא דוגמא מאלפת בנושא זה.

633px-muurschildering_speto_delftsehof_rotterdam_1

קרדיט: Brbbl

גרפיטי של Spetö על בניין Delftsehof ברוטרדם, הולנד.

4190644090_1a6aba795a_z

קרדיט: isaac'licious

גרפיטי משותף של Gemeos, Nina, Nunca ו-Vlok.

grafite_-_nunca_museu_afro_brasil_1

קרדיט: Dornicke

גרפיטי של Nunca על קיר המוזיאון האפרו ברזילאי, סאו פאולו, ברזיל.

the_dewey_square_mural_2012

קרדיט: Bosc d'Anjou

גרפיטי של Gémeos על קיר ה-ICA, בוסטון, ארה"ב

אחד מאמני הגרפיטי הבולטים במזרח התיכון הינו  קארן רשאד האירני הידוע בכינויו – A1one. A1one הוא אחד מחלוצי אומנות הרחוב במזרח התיכון. הוא החל לצייר את עבודותיו על קירות טהרן עוד לפני שידעו באירן מהו גרפיטי. עבודותיו המפורסמות ביותר משלבות טיפוגרפיה פרסית עם גרפיטי מערבי.

Japan Septembr 2009 1890

קרדיט: Romarin07

גרפיטי של A1one על קיר בקומה 7 במגדל 13, פריז, צרפת.

      btt