מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

סרט והתרגשות גדולה בצידו – "מיסטר גאגא"

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

חשוב לצפות בסרטו של תומר הימן על אוהד נהרין. חשוב, כי אוהד נהרין אמן גדול. חשוב גם מפני שאוהד נהרין מזוהה ומבטא את כל החיובי והאסתטי והתרבותי בהוויה הישראלית.

//מערכת "מקו ועד תרבות"

הכרות ארוכת שנים עם יצירתו של אוהד נהרין ב"בת שבע" יכולה להצביע עד כמה נכון היה להקדיש לאמן מרתק ומעמיק זה סרט ביוגרפי. עם כל יצירה חדשה שיצר נדמה היה שהיא עוד פסגה בדרכו האמנותית. יצירות כמו "שדה 21", "החור" ו"עבודה אחרונה" הם, ללא ספק, אבני דרך בתרבות המחול בארץ.

Mr-Gaga-4-photo-by-Heymann-Brothers-Films
                     להקת המחול בת שבע, מתוך ״מיסטר גאגא״ של תומר הימן

ידיד אנגלי אשר צפה בביקורו האחרון בארץ ב"עבודה אחרונה" התבטא שהוא מרגיש שהמופע טילטל אותו ולא מרפה ממנו.

שפתו של נהרין לא אחת מטלטלת בתמונות עוצמתיות או של פרט או של הקבוצה שעל הבמה. לעיתים התמונות הן תיאטרליות מכות בעיצובן, דוגמת הזחילה מעל רשתות ברזל התלויות מהתקרה וכל פעם רקדן אחר נופל ארצה. חשבו על "הגלגול" של קפקא – זחילה והשתנות.

ההתקוממות ב"שדה 21" – הלהקה והכיסאות – היא מסוג התמונות הבימתיות שהיא נשארת בתודעה כמו לנצח. הנערה הרצה במקום בשמלתה הכחולה לאורך כל! המופע ב"עבודה אחרונה" היא מעין שיא של כיצד הדמיון מוליד מציאות כה יפה מחד וכה מפתיעה ועוצמתית מאידך.

עבודה אחרונה 2
להקת המחול בת שבע, מתוך ״עבודה אחרונה״, צילום מתוך האתר של להקת בת-שבע batsheva.co.il

היפה בנהרין שאינו יוצר בתוך בועה אמנותית. האיש שתול עמוק במרקם החיים והתרבות בארץ ומביע גם דעתו וגם את  מחאתו ביצירותיו.. זאת אינה רק הבעת דעה במבע אמנותי, אלא זאת הארת מצפן. מצפן מהמילה "מצפון" כחברה, כעם. אמן יכול להיות ולעיתים חשוב שיהיה גם "הנואם בשער". לאוהד נהרין לא רק כישרון בביטוי אמנותי אלא הוא גם אמן בעל אמירה וחשוב להיווכח בה.

צוות "חפצים" ממליץ:
Hafatzim_Newsletter_9Squares_08
סט בצ'לטו כחול
Hafatzim_Newsletter_9Squares_06
קעריות יפניות
Hafatzim_Newsletter_9Squares_03
סט בצ'לטו סלדון

אחד הסיפורים הנפלאים בסרט הוא הסיפור אותו המציא נהרין כדי להסביר כיצד ומדוע בחר להיות רקדן – סיפור האח התאום והסבתא…לא רק דמיון יש בסיפור זה, אלא גם חיוך ויחס אנושי. תומר הימן ערך סיפור זה בסרט בדרך המעצימה רגשות ומדגישה הבדיה שבסיפור – קודם הסיפור ורק לקראת סוף הסרט ההומר שבו.

הסיפור הטרגי על חייה ומותה של אשתו הראשונה של נהרין וגם החשיפה העדינה על היחסים ביניהם, בתוספת סיפור היחסים בינו לבין בת זוגתו הנוכחית וילדתם הקטנה, לזכותו של הימן יאמר שידע לארוג אותם בחוטים מן המציאות וידע לעטפם ברוך. הרוך הוא הוא רגשותיו של נהרין למשפחתו, לבנות הזוג ולילדתו נעה.

אוהד נהרין
              אוהד נהרין, צילום מתוך "הזירה" תוכנית התרבות בהנחיית גל אוחובסקי

למרות היותו אוהד נהרין אדם מופנם, הסרט מצליח לקלף רגשות כלפי הקרובים לו – בנות זוג, אם ואב, רקדנים וילדתו הקטנה. הסיפורים שתומר הימן בוחר להכניס לסרט הם כמו קטעי פאזל שבסיומו התמונה מיהו אוהד נהרין ומה היא אמנותו מביטה בנו יותר מאשר אנו מביטים בה. הכיצד? הסיפורים וקטעי חייו של נהרין כה מרגשים, עד שאוהד נהרין "מתרוצץ" בתודעתנו הרגשית והאמנותית.

      btt