מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

מחשבות בעקבות המושג "עיצוב פנים"

By ido

פורסם במדור-

בשני מפגשים עם חומרים שונים נרקמו המחשבות – האחד בשיעורו של דב אלבוים על תורתו של הרב קוק והשני בעקבות קריאת שירה של נעמי שמר "חפצים אישיים" –

“השטיח מחייך כשהוא נזכר
וכמוהו השמיכה וגם הכר
במטבח יש לוח עץ חלק
שמכיר את הסכין שלה

תנו כבוד לחפצים
לחפצים יש זיכרון ארוך
החמימות הסבל והרוך
דבקים בהם ללא מנוח

הם לא יתנו לך להתאושש
הם לא יתנו לך לברוח
תמיד תוכל לשוב ולמשש אותם
לחפצים יש כוח”

 

(קטע מהשיר)

 

גם הרב קוק מעלה התפישה שכל מגע שלנו – בין אדם לאדם, בין אדם לחפץ, בין אדם לדומם הוא למעשה חלק מאותו מארג כללי של חיי בני האדם בו נצרבת ההתרחשות – נעימה, מעניינית, תורמת, מפנקת… (או לא נעימה, לא מעניינת, לא תורמת, לא מפנקת …). המארג הכללי הוא כלל תרבותו של האדם במישור האישי ובמישור הכללי.

ומדוע אני מביאה למושג "עיצוב פנים" שתי הארות מעלה? כי אנחנו עם צעיר מדי וחסר  המארג הכללי התרבותי הכללי ממנו אפשר לשאוב, להיות מושפע ביודעין או בעקיפין דוגמת דנמרק, יפן. בביקור בארצות

בהן המארג הכללי נבנה מאות בשנים נשאבים להשפעותיו כל אשר בה במגע איתו, כלומר חי בסביבתו.

jsml2

                                                                                                 סט בצ'לטו עיטור כחול

אסטטיקה הוא לא מושג רק כדי להשתמש בו בקונטקסט מקצועי – ארכיטקטורה, עיצוב פנים, אפנה, וכן הלאה. אסטטיקה הוא מושג המבטא נועם ויזואלי ופיזי שאפשר שהאדם שואב מהמגע עם סביבתו – בגד, מצעים, שטיח, כוס, גן, פריחה…

באחת השיחות עם לקוחה, בעלת חנות, ציינה משפט שמעולם לא יכולתי לבטא – " לרב האנשים אין טעם, לצעירים אין טעם". חלקתי עליה, מפני שהמשפט חוטא כלפי האנשים. אותו מארג כללי תרבותי אשר נבנה מתרומות של מאות בשנים עדיין לא נבנה בארץ, כי 63 שנים של עם הוא מארג תרבותי עדיין בהיוולדו.

נזכרתי תוך כדי כתיבה שבאחד הערבים שהתארחנו אצל חברים פיזרו "לנוי" עלים יבשים צבועים על המפה. הרהרתי בליבי ואמרתי – יופיו של עריכת השולחן אינו יכול לבוא לידי ביטוי מה"לכלוך" שעל המפה אלא מהמגע עם צורתם ועם צבעם של הכלים.

אני שבה ומדגישה שלכל אדם ישנו common sense והדגש הוא באיזו סביבה תרבותית הוא חי, מאין יכול לשאוב. בארץ של מהגרים מארצות כה רבות, עם תרבות שלא התייצבה עדיין, יש רק "לעשות עבודה" מאומצת לחשב על הנכון. ומהו הנכון? כל אדם יידע הנכון לו כאשר אותו מארג תרבותי יקבל פנים של תרבות ישראלית, כפי שכל אדם ביפן ובדנמרק יודע זאת.

לקראת החג שכה רבים מכינים את ביתם ומארחים לערב החג – אוכל רק לומר שנדרשת מחשבה שהמגע עם צורתם וצבעם של הכלים הוא אותו מגע שכל אחד מאיתנו יתרום לעצמו ולסביבתו הקרובה וגם הנרחבת, וכך יתרום לבניית אותו מארג תרבותי מקומי – ישראלי. התרומה היא מה שבלשונה של נעמי שמר "תנו כבוד לחפצים כי יש בהם כוח" ואני אוסיף – תנו כבוד לחפצים כי גם להם יש השפעה על חיינו.

jsml3
כסא-קלוע-93x124

                כיסא אוכל מושב קלוע

שולחן פרובנסלי

                       שולחן פרובנסאלי

5606_1

                       כסא אוכל צרפתי

      btt