מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

"לחזות" את החיים ותורת הקוונטים

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

תורת הקוונטים מבהירה ( מדענים כמו איינשטיין ובוהר השוודי) אי יכולתנו להבין עיקרי הקורה ועוד יותר עיקרי העשוי/העלול לקרות, בגלל התנהגויות המשתנות לפי חוקים משתנים.

// יהודית בר

התרבות המערבית לימדנו בחשיבה "לוגית", במרכזיות ההתנהלות של "סיבה ומסובב", בהשגת מסקנות מהעבר וההווה לגבי העתיד … וכן הלאה וכן הלאה.
אבל! כל אשר חי בחיים אלו די שנים נכח, גם בלי להעמיק בתורת הקוונטים, שהחשיבה הלוגית, הלינארית היא רק בקופסה שבראשנו.
המציאות היא חד וחשיבתנו – דבר שונה לחלוטין.

מדוע קורים דברים, אלו דברים , באלו נסיבות ולמי – כולנו למודי דוגמאות למכביר והם רק מתווספים יום יום – שאין בידי איש לפענח.

כדי לעשות מעט סדר בבלגאן שתיארתי מעלה, כדאי מאד לקרא ספר פשוט מאד לקריאה , גם להדיוטות שאינם בקיאים בפיזיקה, והוא – תורת הקוונטים מאת יואב בן דב, בסדרת מה?דע! של הוצאת דביר.

יואב בן-דב הוא פרופסור בפקולטה למדעים של אוניברסיטת דל ,קולומביה, ומלמד במכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים באוניברסיטת תל אביב.

תורת הקוונטים מבהירה ( מדענים כמו איינשטיין ובוהר השוודי) אי יכולתנו להבין עיקרי הקורה ועוד יותר עיקרי העשוי/העלול לקרות, בגלל התנהגויות המשתנות לפי חוקים משתנים.
דוגמה –  הנסיבות וכלי המדידה של המציאות בהיותם שונים ישפיעו שונה על המציאות, אותה "אוביקטיבית", ירצו להגדירה .

נוסיף לכך את הפן שכל התייחסות ואמירה שלנו כבני אדם היא ללא ספק סוביקטיבית, מאחר שהיא נמסרה מתוך אותה תבנית אישית שאנו קלטנו  אותה בתבניות האישיות שלנו.
לכן מה שנותר לנו, כבני אדם, הוא רק להתבונן בנעשה, להשתדל הטוב ביותר שבידינו , ללא הבטחה מה תהינה התוצאות.

quanbk

מעניין לראות כיצד פילוסופיית עתיקת יומין, כדאויזם הסיני – מדגיש בחיים את הדרך. והדרך מהי ? בפילוסופיה הסינית העיקר הוא החיים ולא המחשבות, אין חכם אלא יש עשייה.
הדרך היא ההליכה עצמה. ובהליכה היומיומית הזאת – בכל רגע נתון – אפשר להתבונן וללמוד, מבלי לחשוב שאחזנו במשהו חשוב .לי קונפוציוס יש לנסות להיטיב עימנו ועם סביבתנו, זאת החכמה שקופוציוס הוסיף לדאויזם וכדאי מאד לנו לאמץ, לדעתי.

עשיית הטוב – קודם כל מיטיבה עם "העושה" ועשויה להיטיב עם נשואי הטוב. אולי זה הרבה מאד, כי זה האפשרי.

      btt