מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

אמנות וקולינריה בשנחאי, סין

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

בכל נסיעת עבודה לשנחאי נגלה עוד פן מקומי שכדאי להמליץ עליו, והפעם שלושה מוזיאונים ושתי מסעדות ובית קפה .

// יהודית בר

תמונה ראשית: http://www.uchinatravel.com/

בסוף שבוע גילתה לי חברתי הסינית עוד 2 מוזיאונים חדשים עבורי, והשלישי, שכבר הכרתי, אצר תערוכה יוצאת דופן מעניינת.

מוזיאון MoCA, Museum of Contemporary Art, ממוקם בלב העיר, בPeople’s Park -, שער מס' 7. מבנה לא גדול, והגן מסביבו מעצים אותו. קירות הזכוכית בזוויות שונות מדמה חממה, כאשר הגן היפיפה ואגם שושנות המים נראים מתוכו מכל פינה. המוזיאון נבנה ב- 2005 ותערוכותיו הן ביטוי לעכשוויות באמנות סינית ועולמית.

עד 20 בנובמבר 2016 מתקיימת תערוכה יוצאת דופן מעניינת בשםShan Shui Within  – הרים, מים ומה שבתוכם. 15 אמנים צעירים, חלקם ידועים, מביעים ראיית המציאות מתוך ההקשר התרבותי הסיני העתיק. חומרים, דימוים, צורות ביטוי מתוך התרבות הסינית מקבלים פנים חדשות גם בחומרים וגם בזויות הראייה והדגשים. קשה לכתוב על התערוכה במשפטים כוללניים, מאחר ש-15 האמנים, כל אחד במבע אמנותו כה שונה מזולתו בתערוכה. ומכאן גם העניין הרב בו.

כדי לבטא עד כמה הרשימה אותי התערוכה והצליחה לעניין, חשוב לי לומר שבסיום הסיור בה, התחלתי לראותה מהתחלה. המלצה – התעכבו גם על כותרות היצירות, מאחר שהן לא פחות מעניינות מהיצירות עצמן. הכותרות מבטאות את זווית הראייה של האמן/האמנית וגם, כמובן, העולם הרוחני שלו/שלה. דקויות האמירה מרתקות והביטוי להם מפתיעים.

img-20161005-wa0010
img-20161005-wa0013

והמלצה קולינרית – אם הגעתם לארוחת הצהריים או הערב, בקומה השלישית של המוזיאון ישנה מסעדה ובר המשקיפים על הגן. התפריט מערבי, מצוין בתוספת תחכום של הרכבת המנה. זאת מסעדת שף. אפשר גם להסתפק בקפה מצוין ותה ותוספת מתוקה.

מוזיאון נוסף – Power Station of Art , כמו בלונדון, גם בשנחאי השכילו להפוך מבנה עצום, מפעל הכוח שעל גדות נהר ההאנגפו, למוזיאון האומנות המודרני הראשון בחסות המדינה. לצערנו הגענו כאשר בדיוק קיפלו תערוכות והכינו תערוכות חדשות. כדאי להגיע ולעלות לקומה ה- 7, ולהשקיף מעל מרפסת ענקית על הנהר והגדה השנייה שלו. גם ביום סגרירי וגשום המראה מהמרפסת מרשים.

הכתובת –  200 Huayuangang Rd, Huangpu.

640px-pavilion_of_the_future

תמונה: Kimon Berlin

מוזיאון קטן שנגלה בפני הפעם הוא Rockbund Art Museum גם בלב העיר, 20 Huqiu Rd, Huangpu, בין Nanjing Rd המפורסם לבין הBund – (הטיילת לאורך הנהר). גם הפעם לא גרם מזלנו והתערוכה הסתיימה יום לפני ביקורנו. יכולנו רק להתרשם מהמבנה היפיפה, שנבנה ב- 1933. גם מוזיאון זה עוסק באמנות עכשווית סינית ובינלאומית בתחומים מגוונים ומפתיעים. ראו תערוכה חדשה שנפתחת בסוף חודש ספטמבר של האמן האמריקאי – Felix Gonzales Torres.

הבניין עוצב בשנת 1932 על ידי חברת העיצוב הבריטית פאלמר וטרנר אשר יצרו סגנון ייחודי על ידי ערבוב מאפיינים של אדריכלות מערבית עם קישוטים סינים כך שישתלב בקו הרקיע של שנגחאי. ב-2005 הופקדה קבוצת רוקרפלר פיתוח שנגחאי על פיתוח האזור. וב-2007 האדריכל דויד קופרפילד הופקד על שחזור הבניין – ובחר לשמר את מאפייניו הייחודיים.  השיפוץ בחר לא לגעת בחזית אך להרחיב את הבניין מזרחה – מה שיצר כיכר פנימית בקומת  הקרקע ומרפסת חיצונית בקומה מעל. החלל הפנימי של הבניין הותאם לארח אומנות מודרנית וחלון נפתח בתקרת הבניין כך שאור טבעי שוטוף את שלושת הקומות העליונות.

400px-ram_building

תמונה : Rockbund Art Museum

גרם מזלנו על כך שחברים סיניים, שנולדו בשנחאי, מכירים בפנינו כל פעם מסעדה מעולה, ועל כמה מהן

להלן המלצותינו.

Ding Wei Ka ,  YuYuan Rd.59. מסעדת דאמפלינגס מעולה. ליד Yu Gardens, 021-63203677

Xiao Hao Xing, Yun Nam Rd. אחת המסעדות המפורסמות בשנחאי, בעלת מוניטין של עשרות שנים.

בנושא הזמנת אוכל סיני במסעדות שתי המלצות – הזמינו איש סיני שיאכל איתכם. מדוע? כמעט בלתי אפשרי להבין מה בדיוק תזמינו, גם כאשר תראו צילומים של המנה.שנית, מאחר שבין כך כל מנה היא למספר אנשים, ולעולם אינה אישית, תזכו מתבונת הסיני האורח.

Sculpting in Time Cafe, בית קפה מסעדה, מומלצת בעיקר לארוחת צהריים.  נמצאת בשטח שהוסב ממחסנים ישנים לגלריות, Sculpture Art Space. גם הגלריות וגם השטח הפתוח ביניהן, בו לעיתים מוצגים גם פסלים מעניינים.

אחת הגלריות המומלצות לבקר במתחם היא Jiaxi , בעיקר מפני שהם מייצגים האמן הצייר  המפורסם Zu Whouzhou ומוכרים הדפסות של עבודותיו.

img-20161005-wa0011

ביקור בכמה מהגלריות עשוי לפתוח זווית על האמנות העכשווית הסינית. ובית הקפה? תוכלו לבחור בין אוכל מערבי, דוגמת פסטה, מנות מעולות, לבין סיני. גם הקפה שלהם מעולה. המסעדה נמצאת במתחם Sulpture Art Space.

כתובת: 570 West Huahai Rd.

 

עוד על סין תוכלו לקרוא ב:

חוויה טרופית בסין

שתי המלצות חדשות בשנגחאי

      btt