מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

פרי הפפאיה – הויטמין המתוק מכולם

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

הפפאיה, שמקורה במרכז אמריקה, הייתה מוערצת זמן רב על ידי האינדיאנים באמריקה הלטינית. חוקרי ארצות ספרדיים ופורטוגזים החלו להעבירה אל ארצות אליהן נסעו, כולל הודו, חלקים מיבשת אפריקה ולפיליפינים.
במאה העשרים הובאה הפפאיה לארצות הברית ומדינת הוואי נחשבת המפיקה הגדולה ביותר של הפרי עוד משנות העשרים של אותה המאה. כיום, היצרנים המסחריים הגדולים ביותר של הפפאיה הם ארצות הברית, מקסיקו ופורטו – ריקו. בשנים האחרונות נדירותו פחתה וניתן למצוא את הפרי בשווקים בכל רחבי העולם בכל ימות השנה. המרוויחים הגדולים הם אנחנו שכן בפרי הפפאיה ניתן למצוא, מעבר לטעם מפתיע, יתרונות בריאותיים רבים.הפפאיה מציעה לא רק את הטעם שטוף השמש ומלא הצבע של האזורים הטרופיים, אך מהווה אחד מן המקורות העשירים בחומרים מזינים נוגדי חמצון כגון קרוטן, ויטמין Cופלבנואידים, ויטמינים מהקבוצה B, חומצה פולית וחומצה פנטותנית; והמינרלים אשלגן ומגנזיום וכן סיבים תזונתיים. יחד, חומרים מזינים אלו מסייעים לקדם את בריאות מערכת הלב וכלי הדם וגם לספק הגנה מפני סרטן מעי גס. בנוסף, אנזים הפפאין הנמצא בפרי הפפאיה, כמו גם בשאר חלקי הצמח, משמש כמו ברומלין, אנזים דומה נמצא באננס, לטיפול בפציעות ספורט, גורמים אחרים לטראומה, ואלרגיות.

יתרונותיה הבריאותיים של הפפאיה:
1
. מסייעת בהגנה מפני מחלות לב
פפאיה עשויה להיות מועילה מאוד למניעת טרשת עורקים ומחלות לב סוכרתית. פפאיה הן מקור מצוין של ויטמין C, כמו גם מקור טוב של ויטמין Eויטמין A, שלושה חומרים נוגדי חמצון חזק מאוד.
חומרים מזינים אלו לסייע במניעת החמצון של כולסטרול . רק כאשר הכולסטרול הופך מחומצן הוא מסוגל לדבוק ולהצטבר בדפנות כלי הדם, ויוצר הפלאק המסוכן שיכול לגרום לסופו של דבר התקפי לב או שבץ.
הפפאיה היא גם מקור טוב לסיבים תזונתיים, המסייעים להורדת רמות כולסטרול גבוהות. החומצה הפולית הנמצאת בפפאיה נחוצה להמרה של חומר הנקרא הומוציסטאין לחומצות אמינו כגון ציסטאין או מתיונין. אם לא מומר, הומוציסטאין יכול לפגוע ישירות בדפנות כלי הדם. רמות גבוהות מדי מהוות גורם סיכון משמעותי להתקפי לב או שבץ.

2. מקדמת תפקודה של מערכת העיכול
החומרים המזינים בפפאיה הוכחו להיות מועילים במניעת סרטן המעי הגס;  הסיבים של הפפאיה מסוגלים להיקשר לרעלים הגורמים לסרטן במעי הגס ולהרחיק אותם מתאי המעי הגס בריאים. בנוסף, הימצאותם של חומצה פולית, ויטמין C, בטא קרוטן  וויטמין Eבפרי מקושרים כל אחד לחוד לירידה בסיכון לסרטן מעי גס.

3. מקלה על תגובות דלקתיות
פפאיה מכילה מספר אנזימי עיכול חלבונים ייחודיים הכוללים פפאין. אנזימים אלה הוכחו כמסייעים בהנמכת תגובות דלקתיות ולזרז החלמה מכוויות. בנוסף, החומרים המזינים נוגדי החמצון המצויים בפפאיה, אשר כוללים ויטמין C, ויטמין Eובטא קרוטן, הם גם טובים מאוד בהפחתת דלקות.דבר  שעשוי להסביר מדוע אנשים עם מחלות שהוחמרו על ידי דלקת, כגון אסטמה, דלקת מפרקים ניוונית, ודלקת מפרקים שגרונית יגלו כי חומרת המצב שלהם מצטמצמת כאשר הם מגדילים צריכתם של חומרים מזינים אלו.
4. תורמת לתפקודה מערכת חיסונית בריאה
ויטמין Cוויטמין A, המיוצר בגוף מבטא קרוטן בפפאיה, מסייע לתפקודה התקין של מערכת חיסונית בריאה. הבחירה באכילת פרי הפפאיה עשויה להיות בחירת פירות בריאה למניעת מחלות כגון דלקות חוזרות ונשנות באוזן, הצטננות שגרתית ומחלת השפעת.

צוות "חפצים" ממליץ:
[product_slider widths="2/3" product_type="sku-id" carousel="yes" item_perpage="2" ids="10914,10302"]

קראתם על יתרונותיה של הפפאיה וכעת תרצו לקנותה? חשוב שתדעו, אם תרצו לאכול את הפרי בתוך יום מרכישתו, יש לבחור פפאיה בעלת מעטפת בצבע אדמדם- כתום כשהיא מעט רכה למגע. פירות בעלי כתמי צבע צהוב יצטרכו עוד כמה ימים כדי להבשיל.ראיתם מספר כתמים שחורים על פני שטח הפרי? אל חשש. טעם הפפאיה לא הושפע. עדיין חוששים? בדקו עד כמה הפרי רך ואם המעטפת נראית פצועה.על מנת ליהנות ממספר מרבי של חומרים מזינים הנמצאים בפרי, יש לצרוך את הפפאיה כשהיא בשיא בשלותה שכן במצב זה מרוכזים רוב נוגדי החמצון. פפאיה בצבע ירוק או כזו המרגישה קשה מדי לא צריך לרכוש, אלא אם כן אתם מתכננים  לשלב הפרי במנה קרירה ומרעננת כמו סלט הסום – טאם האסייתי של לימור תירוש, הנחשב לסלט לאומי בתאילנד.

סלט פפאיה ירוקה Som Tam

4-6 מנות

Yam

מרכיבים

1 פפאיה ירוקה (ניתן להמיר בתערובת של כרוב לבן, קולורבי ותפוח עץ ירוק)

2 כפות בצל ירוק פרוס לעיגולים

1 פלפל אדום חריף פרוס לעיגולים

4 שיני שום

8 עגבניות שרי חתוכות לרבעים

חצי כוס עלי כוסברה או נענע

3 כפות רוטב דגים תאילנדי

5 כפות מיץ ליים או לימון

כף וחצי סוכר חום

150 גרם שעועית ירוקה, שטופה וקטומה

חופן בוטנים קלויים לא מומלחים קצוצים גס

אופן ההכנה:

קולפים את קליפת הפפאיה בעזרת קולפן.

פורסים לפרוסות דקות (עדיף במנדולינה או בעזרת קולפן).

מניחים את הפרוסות בערימה על קרש חיתוך וחותכים לרצועות דקיקות. חולטים במים רותחים שעועית ירוקה למשך 4 דקות.

מסננים ומצננים בקערה עם מים קרים. במכתש ועלי או במעבד מזון (עדיף להשתמש במכתש ועלי אולם גם מעבד מזון ישלים את המלאכה) כותשים בצל ירוק, שום, פלפל אדום חריף, עד לקבלת מרקם גס.

מוסיפים עגבניות ורבע כוס כוסברה וממשיכים בכתישה למשך מספר שניות. מוסיפים רוטב דגים, מיץ ליים וסוכר.

מערבבים יחד ומניחים בצד. מערבבים פפאיה ושעועית ירוקה עם הרוטב, מפזרים את יתרת עלי הכוסברה ובוטנים קצוצים. אוהבי החריף ישמחו לתוספת של פלפל אדום חריף מעל הבוטנים.

מגישים מיד.

מתכונים נוספים ניתן למצוא בבלוג המתכונים של לימור תירוש.

      btt