מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

איסוף זרעים באביב

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

ניתן להביא את הטבע לתוך הגן הפרטי ולהרבות זנים שונים מזרעים – ממש כפי שנעשה בטבע הדבר ללא יד מכוונת. זה לא רק מייפה את הגן – אלא גם חוסך בעקיפין במים.

// חיה שמלץ1/04/2010 

zraim

בתקופת האביב, פורחים סביבנו צמחי הבר ללא כל צורך בהשקיה, היות שהטבע דואג לכך בעזרת גשמים. אם תביטו בשטחי הבר בימים אלה, תמצאו המוני זרעים המונחים על הצמחים (דוגמת שערות ה"סבא" של הסביון). תרמילי זרעים מסוגים שונים שסיימו לפרוח נושאים עמם זרעים שאותם ניתן לגדל מחדש. זרעים אלו כדאי ללקט (פעילות מומלצת לכל המשפחה, עם הילדים). פשוט פקחו עיניים: זרעים שמבשילים – אוספים, מסמנים, שומרים במקום יבש ואפל (כמו ארון) על מנת שלא יעלו עובש.

את הזרעים שאספתם שימרו במקום יבש ולא חם מידי. רצוי לסמן בצורה ברורה מה אספתם והיכן. עשו זאת בקופסאות ויטמינים ריקות, במעטפות נייר של דברי דואר  וכדומה. יש לשמר כך את הזרעים שנאספו עד לתחילת חודשי הסתיו – בערך עד לתקופה שסביב חג הסוכות. כשתגיע תקופה זו, זירעו אותם ישירות בגינה, במקום שבו תרצו שצמחים אלו ינבטו ויפרחו באביב. והמתינו בסבלנות…

על מי מדובר?
חרצית, כרמלית נאה, קחוון, פרג, עולש, חוטמית זיפנית, כלניות, נוריות, תורמוס..ועוד רבים. ובחג הסוכות בטרם עונת הגשמים, זורעים.

כלל חשוב!  עומק הטמנת זרעים כגודל הזרע ולא עמוק יותר.כלומר – זרע בגודל 0.5 ס"מ יוטמן בעומק 1 ס"מ, זרע קטן יותר יכוסה במעט מאוד אדמה. אשר לדקדוקי מחירים: בשקית זרעים יש בין 5 ל- 15 גרם של זרעים, המחיר מ- 6 שקלים ומעלה.

הכמות שנאסוף בעצמנו תעלה בהרבה על שקית זרעים שאותה נרכוש בחנות. אפקט הפריחה בגן יהיה מדהים – ללא צורך בהשקיה. רווח לכם, רווח לסביבה.

חיה שמלץ היא גננית המתגוררת בצפון הארץ.
ליצירת קשר עם חיה, שילחו אליה מייל לכתובת:
hshmaltz@gmail.com

      btt