מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

אפנת ה-Retro – גימיק עיצובי או שימוש מושכל

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

החזרה לעיצובי Retro דומה לאמירה "לשפוך את התינוק עם האמבטיה" ולהבין שבטעות עסקינן.

// מערכת "מקו ועד תרבות"

המילה retro  נגזרת מהקידומת בלטינית , שמשמעותה "בעבר", "בזמנים קודמים", דוגמת המילה רטרוספקטיבה, שאנו משתמשים בה כדי לתאר תופעה/יצירה למשך השנים מאז ועד היום.

 החזרה על עיצובים משנים עברו אינה מקרית. נכון שאפשר תמיד לחשב על "מה אפשר עוד להמציא בעיצוב", אולם סיבות טובות נעוצות בחזרה לפריטי ה-Retro. 

הפריט היומיומי השימושי כשמו כן הוא – צריך להיות לנו לעזר, הוא צריך להיות שימושי. הפונקציונליות מרכזית בפריט העיצובי. מאחר שבשנות השישים והשבעים של המאה הקודמת "לא שיחקו" בעיצוב לשם עיצוב, רהיט או אביזר לבית היה לו קודם כל תפקיד שימושי. 

"חפצים" חוזרת מזה 3 שנים על הדגם הקלאסי של שידות טלוויזיה, למרות שכיום טלוויזיות בעיקר תולים על הקיר ולא מעמידים על שידה. למרות זאת – הדגם הקלאסי של שידת הטלוויזיה של שנות השבעים מתאימה ביותר כשידת מדיה. היא יכולה להכיל כל אותם מכשירים, שאין בהם אסתטטיות ולהם הרבה חוטים, וגם הולכים ומתרבים בכל בית. שידת הטלוויזיה של פעם, בקווים הישרים שלה, בעלת המגירות והמדפים, היא מצוינת לשימושיים העכשוויים – להכיל גם את הטלוויזיה עליה או מעליה, כל מכשירי המוסיקה/ הוידיאו/ המגברים/ הדיסקים/ קלטות הוידיאו ועוד ועוד, לפי הצורך. 

ב"חפצים" רצינו בכל זאת חידוש בשידת שנות השבעים – הידיות של הדלתות ושל המגירות והרגליים עוצבו בתשומת לב כדי לבטא אמירה חדשה מחד וגם להשתלב עם העיצוב הישן.    

בחזרה אל פרטי ה-Retro, נכחנו באל-זמניותם. רוב הפריטים קלאסיים, במובן היותם מתאימים לכל הזמנים.  שילוב פריטים מתקופות שונות בחלל אחד עשוי להיות יותר מעניין וגם יוצר "מחמם" ההרגשה באותו חלל, כמובן כאשר השילוב נעשה במידה הנכונה.

ב"חפצים" נמכרת כורסת דגם באוהאוס קלאסי מזה 17! שנה. לעובדה זאת אפשר להצמיד המונח "חכמת ההמונים". העובדה שדגם כורסה נכון לרוכשים אותו במשך 17 שנה, מעידה על הקלאסיקה של פריט זה. לטובתו ייאמר – שוב – פשטותו – ובעיקר נוחיותו.

 

דגם שולחן פרובנסלי קלאסי, אותו מצאנו בספר שולחנות פרובנסליים ישן, אף הוא מיוצר ב"חפצים" כדגם מזה 17! שנה. ולא בכדי. הוא נכון לאנשים; הוא נכון בקווים הישרים שלו ולכן הוא משתלב בכל עיצוב פנים של מטבח או חדר מגורים; והוא מאד  פונקציונאלי – תוספת המגירות, אפשרויות הפתיחה…

עיצובים סקנדינביים משנות ה- 70-80 עדיין מהווים משיכה בתחכום הקו וביפי המוצרים. ב"חפצים" ניתן לראות שני סוגי פריטים שיופיים אינו מוטל בספק ונוחיותם למשתמש מפתיעה. שימו לב לשם שהענקנו ב"חפצים" לכיסאות שלפניכם – קראנו להם – כיסא-כורסא, מאחר שכל היושב בהם מרגיש כמו יושב בכורסא, למרות היותם רק כיסאות. זאת כמובן חכמת עיצובם. 

האמת היא, שב"חפצים" התאהבנו בקווים העיצוביים של פריטים ישנים. כיסא האוכל, המכונה "הכיסא הצרפתי" מיוצר בשיטת Thonet, יהודי שהמציא כיפוף עץ בחום בתחילת המאה ה-19, ובדרך זאת ניתן לקבלו קווים מעוגלים, רכי מראה, לייצר פריטים קלים להרים/לשאת בנוסף הנוחות שלו המקסימאלית. לכיסא הטונה הקלאסי הוספנו כרית רטאן להנאת הישבן המודרני המפונק. 

הכיסא מתאים לא רק ככיסא אוכל, הוא עשוי להתאים גם ככיסא עבודה ליד שולחן עבודה בבית. התוספת של ידיות לכיסא הצרפתי הופך אותו גם לכיסא נוסף לישיבת אורחים, בזכות נוחיותו.

ריהוט קולוניאלי, אשר מטבעו כבד, עשוי להיות נכון גם כיום, אם משתמשים רק באלמנטים מתוכו, שיופיים אינו מוטל בספק. אני נזכרת בשיחה עם סטף וורטהיימר, אשר ציין בפני ש"החכמה בעשייה היא חיקוי מוצר/עשייה והשבחתם באותה תוספת על המקור."

השידות הקולוניאליות ב"חפצים" מתאפיינים בשני אלמנטים הלקוחים מהעיצוב הקולוניאלי – הקאנטים וידיות המגירות. שימו לב לקווים המעוגלים והמעובים שלפניכם. שימו לב גם לשינויים שערכנו בשנה האחרונה גם לשידות הקולוניאליות – בחלק מהן  שינינו הידיות, והפכנו אותן ליותר תעשייתיות, אולם הקאנט נשאר בעינו.

 שימו לב לשילוב של מראה בסגנון מזרחי-סורי, משובצת באם הפנינה ולידה שידה רחבה, קונסולה, כאשר רק שני מאפיניים בה קולוניאליים… ובסמוך כורסה שנות ה- 70 מרופדת בבד דמוי עור בעלת צבעוניות מאד חזקה, מאד מודרני. שולחן צד צבוע בצהוב עז, צבע מאד מודרני, בקווים מזרחיים קלאסיים ואגרטל בועה מאד מודרני יכולים להשלים תמונת עיצוב כה מפתיעה.   ה-Retro מאפשר "להתפרע" אולם להתפרעות זאת כללים מאד ברורים, בעיקר, של מינון מאד מדויק, כדי לא לגלוש לרעש ויזואלי. 

      btt