מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

הצורה כמשל

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

איזון הוא תוצאה של שילוב מספר נתונים: גודל (או מידה), צבע, חומר ושימוש.
רק כאשר כל אחד מהנתונים האלו תומך ונתמך ע"י האחרים אומרים מילים דוגמת – נכון, אסטטי, מאוזן, קוהרנטי. בכל תחום נוכל לבדוק פרמטרים אלו ונראה שהם הבסיס לנכון שבאיזון.

// יהודית בר

הוסיפו שני נתונים נוספים – המשתמש ומימד הזמן – למשוואה זאת ותוכלו בקלות לגלות:
– מהו הנכון – כמעט בכל תחום
– מהו הקלאסי – בכל הזמנים.

אספר 3 סיפורים מחיי "חפצים" כדי לדעת כיצד לעיתים "נולד" פריט ומדוע דווקא הוא ולא אחר.

לפני כעשר שנים, ואולי יותר, כאשר תכננו את שולחן האוכל הראשון עמדנו בפני השאלה – מהו השולחן הנכון. הדוגמאות ? אין ספור. מתוך חיפוש כמעט כפייתי לנכון מצאתי בפרובאנס, באחד מנסיעות העבודה , ספר על שולחנות פרובנסלים ישנים. השולחן הפרובנסלי הנמכר ב"חפצים" לפי הזמנת הלקוח נבחר מספר זה. מדוע ?

– למרות גודלו (ואפשר להזמינו בכל גודל) איננו מונומנטלי במראהו. הוא מתאים לדירותינו ולבתינו בארץ.

– בפרובאנס ובארץ אוהבים לאכול "טוב" ולבלות סביב הארוחה, לכן חשוב שהשולחן יוכל להיפתח ולגדול וגם אז אינו מסה ויזואלית.

– יש לו מגירות – אין צורך לקום לסכין ולמזלג והוא יכול לאפסן מפיות, מגבות, פותחנים, קירשי חיתוך אישיים וכל פריט הנכון לנו למטבח.

העובדה ששולחן זה נמכר ב"חפצים" מזה יותר מעשר שנים מעידה על נכונותו וגם על הקלאסיקה הטמונה בצורתו.

סיפור נוסף – כיצד נבחרות מסגרות לתמונות ב"חפצים" ?

– מסגרת כשמה כן היא – מסגרת לצילום או לתמונה או לספר. מסגרת היא הפספרטו אשר צריך להדגיש ולהבליט התמונה. מסגרת אינה העיקר.  המסגרת צריכה להדגיש, להבליט , לספר משהו על נושאה.

– המסגרת צריכה להתאים לאין-סוף צילומים ותמונות – צבעוניים, בשחור לבן, איור, ציור…..לכן אל לה למסגרת לבלוט מדי או להשתלט על נושאה.

שימו לב למסגרות ב"חפצים" – הן מתאפינות במינימליזם קווי. המענינת ביותר היא אותה מסגרת הקרויה ב"חפצים" מסגרת צפה, המאפשרת לקיר להיות הפספרטו. גם מסגרות הקליפס, כמו פעם, נמכרות ב"חפצים" אולי במשך 15 שנה ולא בכדי –  פשוטות ביותר ויש בהן אותו flair של פעם. מכירתן במשך 15 שנה הפכה אותה לקלאסית.
שימו לב – הזמן והמשתמש קבעו שהיא קלאסית ולא אנחנו !

ברזל עומדת

דוגמה שלישית – כורסת הבאוהאוס אשר נמכרת ב"חפצים", כמעט מיום הווסדה של החברה.  הדגם שלה נמצא באקראי בשוק פישפשים בחיפה. היא נאספה לביתי ולאחר שכל בני הבית "רבו" מי יישב בה, הוחלט שכדאי לאפשר לעוד הרבה אנשים להנות ממנה. אפשר להזמינה בעץ, בצבע ובריפוד לפי טעמו של הלקוח.

גם בכורסת הבאוהאוס הזמן והמשתמש קבעו את נכונותה כקלאסית ולא אנחנו, היצרנים.

הארכיטקט האמריקאי Louis Henry Sullivan  כתב ב- 1896 ," Forms ever follows functions" . זהו משפט שיש לתת הרבה את הדעת בעיקר מאחר שבתרבויות המערב הורגלנו לאסוף פריטים שלא לצורך, ולעיתים בעיקר כדי לנקות האבק מעליהם.

4909_1 (1)

      btt