מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

"סט צלחות"/"מערכות אוכל "– מה אומרים לנו צירופי מילים אלו?

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

מילים, כמובן, משקפות מציאות  סוציו-תרבותית. מה אומרים צירופי המילים  "סט צלחות" או "מערכות אוכל"? הם משקפים שימושים – קונים ומשתמשים ב"סטים".

// יהודית בר

בתרבויות שונות לא תמצאו שעורכים שולחן – צלחת עיקרית ומעליה צלחת ראשונה ומעליה קערת מרק, מדוע? כי הורגלו שמשתמשים בצלחות וקערות שיש בבית. העולם המערבי חינך אותנו לצרוך ב"סטים" – כלי אוכל, מצעים, בגדים, ולא בכדי. שווק נכון מביא אותנו לצרוך בסטים.

 אבל אפשר גם אחרת. כיצד? אפשר לשלב כלי אוכל מעוצבים שונה, או כלי אוכל המיוצרים מחומרים שונים. הגיוון עשוי ליצור יותר עניין וגם עשוי לרענן הנראות של שולחן ערוך.

השחרור מתבניות עשוי להביא עימו הרבה חופש בחירה והפתעות אסטטיות. לעיתים קניית כלי אוכל במחשבה לשלב עם כלי האוכל שכבר ישנם בבית, עשויה לרענן עריכת שולחן בקנייה לא גדולה.

חישבו גם על שילוב של כלי אוכל לשימוש יומיומי שהתוספת של צלחת מנה ראשונה או קערת המרק, עשוי לשדרג בקלות אותם כלי אוכל.

 כאשר עורכים שולחן ומשלבים צלחות מסגנונות ומחומרים שונים, יש לדאוג לעוגן אסטטי שקט. כיצד? לדוגמא, משתמשים בכוסות המים ובכוסות יין בעלי אותו סגנון וחומר; או המפה היא בדוגמא שקטה בצבעיה ובעלת דוגמא רפטטיבית; או שמשתמשים בסכו"ם בצורתו הקלאסית וכלי ההגשה הם בצבעוניות שקטה. ומדוע זקוקים לעוגנים מעין אלו? מפני שגם האוכל עצמו צבעוני מאד וכדאי להימנע מקקופוניה ויזואלית.

      btt