מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

סיפורו של כסא

By hhm_hafatzim

פורסם במדור- | Tags : , , , ,

נוכל לדמיין לעצמנו תרבות דיור ללא כיסא? האם נוכל לדמיין מנוחתנו לעת הצורך ללא כיסא / כורסא? חישבו עד כמה הכיסא צמוד לגופנו שעות רבות משעות היום, בעיקר לאלו העובדים בישיבה.

// יהודית בר

צילום תמונה ראשית מתוך הספר Easy Living by Terrence Conran

עד המאה ה-16 הכיסא עוצב עבור רמי מעלה כסמל למעמד ולכבוד ועל כך עדויות פיזיות וכתובות ממצרים העתיקה, דרך יוון ורומי ועד התרבות הסינית.

ללא שששם-2

                                        כיסא עץ מתקופת סין העתיקה

                                         קרדיט: www.pinterest.com

7f27e305ee8c7f13c2aa891c63dd5c9e

                  כיסא מתקופת רומא העתיקה

                   קרדיט: www.designaculture.com

החל מהמאה ה-16, הכיסא החל להופיע כפריט יומיומי, שימושי והוא התבסס כפריט ריהוט בידי כל, בעיקר במאה ה-17 באירופה. באנגליה ובצרפת הכיסא עוצב והושקע בו מלאכת מחשבת – בגילוף, בציור ובשיבוץ באם הפנינה.

נוכל לדמיין לעצמנו תרבות דיור ללא כיסא? האם נוכל לדמיין מנוחתנו לעת הצורך ללא כיסא / כורסא? חישבו עד כמה הכיסא צמוד לגופנו שעות רבות משעות היום, בעיקר לאלו העובדים בישיבה.

הכיסא בעיצוב קל ויזואלית ומתוחכם תעשייתית החל כאשר יהודי אוסטרי בשם Michael Thonet   הציג לראשונה ב-1851 בתערוכת הבינלאומית בלונדון, כיסאות הבנויים בשיטה של עץ מכופף לאחר עיבוד בלחות ובחום. השיטה בה השתמש Thonet הייתה שימוש בעץ מלא שכופף לאחר שהרטיבו אותו ובמלחציים עובד לצורה הרצויה בייבוש בתנורים. הגמישות לייצר צורות מעוגלות וגמישות איפשרו עיצובים של כיסאות קלילים למראה ונוחים ביותר .

בניו של Thonet החלו לייצר במפעל שהוקם ב- 1859 כיסא שמספרו הסידורי היה 14 וכונה כיסא בתי הקפה הווינאי. כיסא זה נמכר ב- 50 מליון יחידות בכל אירופה ובארה"ב עד 1931. הוא נחשב להמוצר התעשייתי של המאה ה- 19.

שימו לב לכיסאות האוכל, המכונים "צרפתיים" ב"חפצים" – חלקים שונים מעוצבים ומיוצרים לפי אותה שיטה של עץ מלא מכופף. אגב, אב הטיפוס של הכיסא הצרפתי אייפיין את כיסא בית הקפה בפאריס יחד עם כיסא Thonet הקלסי.

Thonet למעשה פתח את הדרך לעיצוב ארגונומי של כיסאות, בהיות צורת הכיסא מלווה קווי הגוף. הביטוי יוצא הדופן בנושא זה היה בסקנדינביה לאחר מלחמת עולם השנייה. ב-1955 עיצב  Arne Jacobsen, בדנמרק, כיסא הדומה לכיסא הנמלה הנמצא עתה למכירה ב"חפצים". ב-1963עיצב Hans Wegner   כיסא הדומה במבנהו לכיסא הכורסא אשר בקולקציית "חפצים" הנוכחית. הוא אף עיצב כיסא הנקרא Fishbone Chair  הדומה לכיסא הקלוע הנמצא למכירה ב"חפצים". כיסא סיני מסורתי עמוס פיתוחים השפיע כנראה על כיסא זה של Wegner. הדמיון מאד בולט. השפעות של תרבויות זו על זו מבורכות!

שדגשד

                                               כיסא קלוע

כסא-כורסא-300x225

                                   כיסא כורסא

6063_1

                                   כיסא משרדי

7515389_1

                                  כיסא של Hans Wegner
                                   קרדיט : www.icollector.com

סקנדינביה למעשה פתחה בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת ראייה של יכולות ייצור כיסאות פשוטים למראה ונוחים לשימוש. השימוש בעץ לבוד באותה שיטה של תבנית הכופה צורתה באמצעות עץ רטוב בייבוש בחום גם הוזיל כמובן את עלות הכיסאות.

כמו כל אפנה טובה ונכונה, עיצובים קלאסיים שבים וחוזרים למרות ה"טרנדים" המתזזים. יתרה על כך, הקלאסיקה מייצרת צורות מודרניות משופרות – ראו כיסא אוכל מעץ לבוד עם רגלי אלומיניום בקולקציית "חפצים" הנוכחית, שצורתו פותחה בעקבות הכיסא הנמוך בעל שלוש הרגליים של Hans Wegner . יש להודות כמובן לכל אותם אנשים יצירתיים שכל אחד פתח עוד זווית ראייה לנכון ולאסתטי בעיצוב כיסאות.

      btt