מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

לגדול גם על קומיקס – כה חשוב!

By hhm_hafatzim

פורסם במדור- | Tags : , , ,

לגדול גם על קומיקס, זאת מתנה שמבוגר יכול להעניק לילדו. שני ספרים, הראשונים בסדרה, יצאו לאור ב"ספריית נח", הוצאת קומיקס חדשה לילדים. את ההוצאה הקימו מיטב המאיירים כיום, רותו מודן וירמי פינקוס.

// יהודית בר

"אורי כדורי" ו"מר גוזמאי הבדאי", חוברו בין השנים 1936-1940 על ידי אריה נבון ולאה גולדברג . אלו יצירות  שהשניים חיברו לילדי הגיל הרך וראשית קריאה. נבון, שעבד אז ב"דבר לילדים", נהג להמציא מדי שבוע את העלילה השבועית שאותה גם צייר. לאה גולדברג, שעבדה אף היא במערכת השבועון, חיברה לכל רצועת קומיקס כזו חרוזים על פי הסיפור. שיתוף הפעולה בין המשוררת לצייר זכה לאהבת הילדים: טורי הקומיקס הרבים שיצרו השניים התפרסמו במשך שנים.

אורי כדורי גבוה

שני אמני הקומיקס, רותו מודן וירמי פינקוס, לקחו חומרים אלו, איירו הספרים מחדש. גם על ספרים שכאלו ראוי לחנך את ילדינו.

 

אורי כדורי, גיבור הספר "אורי כדורי" הוא אחד מגיבורי הקומיקס הראשונים בספרות העברית: ילד סקרן, פרוע ותמים, שהרפתקאותיו תמימות, כמוהו, ומעוררות חיוכים עד צחוק. זירת ההתרחשות היא חוף הים, השלולית או חדר הילדים. רותו מודן הוסיפה לקומיקס גיבור משנה, כלב דני ענק, שמתפקד לפעמים כ"מבוגר האחראי" ולפעמים כשותף לתעלולים. כמחווה ליצירתם המקורית של אריה נבון ולא גולדברג ובמלאת כשמונים שנה לאורי כדורי, ציירה רותו מודן, אמנית הקומיקס, את גירסתה לחלק מהסיפורים הנהדרים האלה.

אורי כדורי גבוה 2

"מר גומזאי הבדאי", אוייר מחדש על ידי ירמי פינקוס. הגיבור, מר גוזמאי הבדאי, הוא תמימות הפוגשת הרפתקאות ולבושו לבוש ילד. מאפיינים אלו לא יכולים לא ליצור אמפטיה חיובית של קורא צעיר ואף מבוגר.

 

"מר גוזמאי הבדאי" אף הוא עיבוד חדש לשיריה של לאה גולדברג מ-1940.

הרפתקאותיו של מר גוזמאי מופרכות לחלוטין: הוא נוסע ברכבת רתומה לכלב שנאוצר, צולל בבקבוק לימונדה כדי לחלץ מטבע שנפל לתוכו ואורז את השמש במזוודה כדי ליהנות ממזג אויר טוב בחופשתו. ירמי פינקוס צייר את מר גוזמאי כאדון בחליפה והעניק לו פנים של ילד שובב.

ילדים קוראים קומיקס בקלות, והאיורים מסייעים להם להבין מלים חדשות ולהעשיר את שפתם. רמת ההפקה יוצאת דופן ביחס למקובל בארץ. העיצוב – גילה קפלן.

 

העלילות בשני הספרים קצרי יריעה, כך שבקלות ילדים צעירים יכולים לעקוב אחרי המתרחש, התעלולים. האיורים מאירי עיניים בפשטות קוויהם. והחשוב מכל, הדמיון "חוגג". האפשרות שילד בגיל הרך יכול להתחבר לעלילה מפתיעה בנושאה, קשורה ולא קשורה למציאות, זאת מתנה גדולה שעולם המבוגרים יכול להעניק לילד. להכניס השמש למזוודה כדי שבמהלך המסע תוכל להאיר… זהו עולם דמיון שנוכל להתחיל לפתח, לרקום עבור הילד. הכל אפשרי! רק נסה לדמיין – גם כך נוכל לחנך ילד, והרי זה מבורך.

אורי כדורי גבוה 3

העובדה שיצירת מקור לילדים מלפני 80 שנה מתחדשת, נקראת ומשפיעה על ילדים כיום, ראויה להערכה רבה. ועוד יותר ראויה להערכה רבה שאפשר להתחיל ללמד כיום ילדים, החל מגיל הרך, מהו תרומתו של ז'אנר הקומיקס.

 

מאחר שהקומיקס די בחיתוליו בארץ, לכולנו מוטלת האחריות לתמוך בו ולקרא ספרי קומיקס ראויים באיכותם, לילדינו.

MarGuzmai

נזכרתי שאת ילדי הראשון גידלתי גם על חוברות MAD, חוברות קומיקס שלפני כ- 40 שנה היו כמו המצאה גדולה, בהעדר תרבות ספרי קומיקס בארץ. ברגע שנחשפנו, אנחנו, ההורים, המבוגרים, והילד לעלילות גיבור מגזין MAD, החוויה לקרא הייתה של המבוגרים והילד כאחד.

MarGuzmai2

      btt