מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

שטיחים-שאלות והארות

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

למה בתינו מכוסים שטיחים? לדקורציה? לחמם אווירת חלל? להנעים ישיבה על הרצפה במשחק עם ילדים? לנועם המגע עבור תינוק זוחל? צריך/אין צורך לכסות כל רצפת החדר? שטיח על רצפת בטון/אריחים למיניהם/פרקט – גודלו יהיה שונה?

// יהודית בר

בארץ חמה כשלנו, כאשר חדשי החורף כה מעטים, וגם החורף הוא יותר סתיוי וגשום, השטיח יכול להיות אותה "תמונה שהורדנו מהקיר על הרצפה". למה הכוונה?
השטיח יכול להיות מינימליסטי בדוגמא ואחיד בצבעו בחדר שיתרת הפריטים עמוסי דוגמאות וצבעים, ויכול להיות מאד "שמח", אף פרחוני, בחדר שרוצים לצבוע באווירה יותר חמה וושמחה. שטיח יכול להיות אותו כתם צבע שהחלל זקוק לו, לא גדול מדי, ולו ריבוע.
שימו לב – אחת השאלות שלא שאלנו – "איזה צבע מתאים לאיזה צבע של…" השאלה לא נשאלה מפני שאינה רלוונטית. נכחנו, מתרבויות זרות כגון הודו, טיבט, דרום אמריקה, לדוגמא, שכל צבע מתאים לכל צבע אם נחליט שאכן הצבעים שלנגד עינינו נעימים לנו. השאלה ה"מערבית" של צבעים קומפלמנטריים מאבדת מערכה ברגע שתפיסת הצבע קיבלה לגיטימציה מתרבויות שונות (פעם לא יכולנו לשאת אדום עם וורוד ועתה נכחנו עד כמה מעניין צרוף זה, לדוגמא).

4903_4

בעיצוב השטיחים ב"חפצים" מתייחסים לפרמטר נוסף – היכן חיינו? ותמיד אנחנו משיבים אותה תשובה – "לאורך החוף המזרחי של הים התיכון" – מכאן שיש להתייחס לאקלים, לדו השיח עם אור השמש, שיוקדת חדשים כה רבים, לדו השיח עם צבע הים, לאזכורים של אלמנטים מזרחיים ועוד. ומדוע? כי דו שיח מעין זה מחזק את הנכון הנבחר. איננו חיים בארצות הצפוניות, לכן אין מקום לשטיח מקיר לקיר, צבעים חזקים מדי רק "יחממו יתר" אווירת החלל, בחודשים החמים נעים יותר ללכת יחף על ריצפה לא מכוסה כולה, אלמנטים דקורטיביים אוריינטליים ישמיעו הדים תרבותיים מוכרים ובכך ישקיטו העין.

למה הדבר דומה? כפרים ביוון או בדרום איטליה מסיידים הבתים בלבן והדלתות והחלונות צבועים בכחול או בטורקיז. איש לא עסק בעיצוב בכפרים אלו וראו כיצד המקומיים הבינו אינטואיטיבית שדו השיח עם הים, צבע השמים והחום מכתיב צבעים אלו – הלבן "מקרר" והכחול או הטורקיז  "מביאים" עימם צבע הים והשמים.

בשטיחים שעיצבנו ב"חפצים" לקחנו בחשבון בעיקר שלושה חומרים – כותנה, צמר וחבל. ומדוע? כי שלושתם הם חומרים טבעיים, ואין כמו החומר הטבעי שמבטא כל אחד את ייחודו. ב. כל חומר מדגיש פן אחר בעיצוב השטיח – לצמר יש עומק, לכותנה יש נועם מגע מלטף והחבל (שאינו דוקר) מדגיש מראה צעיר. שטיחים פרחוניים – פרחים גדולים או רבים וקטנים? פרחים גדולים מאד מתאימים לחללים גדולים ופרחים קטנים לחללים רגילים.

באירופה המזרחית נהוג לתלות שטיחים על הקיר והמראה מאד שכיח בעיקר בכפרים. שטיח על הקיר בודאי "מחמם" החלל, הוא גם מבודד, ולכן אינטואיטיבית תלו שטיחים על הקיר בנוסף לאלו הפרושים על הרצפה. ואנחנו? כמובן אצלנו זקוקים יותר לקרירות מאשר לחום.

אסיים בסיפור – בילדותי במזרח אירופה, הורי הזמינו שטיחים שארגו בנולים ידניים במנזר שליד העיירה בה נולדתי. מדי כמה זמן היינו נוסעים לראות ההתקדמות באריגה ולהתרשם ממראה השטיח. יש שטיחים גדולים שארגו במשך שנתיים. קצב אריגת השטיחים שהיו בביתנו ללא ספק התאים לקצב החיים אחרי מלחמת עולם שנייה במזרח אירופה. עד כמה מעלה חיוך כיום סיפור הזמנת השטיחים במנזר בקצב החיים של תחילת המאה ה- 21…

4915_3

      btt