מגזין "מקו ועד תרבות"

טיול במורדות הר איתן – הסטף

By hhm_hafatzim

פורסם במדור- ,

כעשרה קילומטרים מערבית לירושלים על צלעו המזרחית של הר איתן ועד נחל שורק נמצא אזור הסטף. האזור שהיה מיושב החל מהתקופה הכלכותית לפני כ-6000 שנים ומפורסם בחקלאות הטרסות שהחלה לפני 4500 שנים. וכבר 20 שנה, בעזרת קק"ל, הטרסות פורחות ומזמינות אותנו לטיול קל ונעים בין שרידי הכפר למעיינות הסובבים אותו.

// צוות "חפצים"

האזור נקרא על שם הכפר הערבי ששכןן שם עד 1948, כאשר כחלק ממבצע דני, חטיבת הראל השתלטה על הכפר ופינתה ממנו את שארית תושביו. עד שנות ה-80 הכפר עבר מספר גלגולים בין כפר עולים חדשים ובין אתר אימונים של חטיבת צנחנים שהותיר את הכפר בהריסות. כחלק משיחזור חקלאות הטראסות בשנות ה-80 על ידי הקרן הקיימת לישראל נחשפו שני מעיינות אשר סיפק מים לכפר עין סטף ועין ביכורה, והתעלות שמנקזות את המים לבריכות האגירה. על חלק מהטרסות הוקם פרוייקט בוסתנוף, בו מושכרים לתושבי האזור חלקות לגידול תוצרת אורגנית לרווחתם האישית.

640px-Ein_Sataf_P1010452

תמונה: דרור אבי

ההגעה לסטף פשוטה מאין כמוה  יורדים במחלף הראל על כביש אחד, וממשיכים דרומה דרך הישוב מעוז ציון. ממשיכים עד לכיכר צומת הר איתן, וממשיכים ישר עד למצפור. עוברים את המסעדה מימין ויורדים עם הכביש עד לחניה. למגיעים במכונית אחת עומדות 2 אפשוריות – להחנות בחניון העליון ולרדת באחת משלושת המסלולים היפים לעבר הסטף, או להחנות ישירות בחניון התחתון. למגיעים בשני רכבים מומלץ להחנות רכב בכל אחד מהחניונים.

המסלול מתחיל במחסום הרכב שבחניה התחתונה, לאחר ירידה במספר מדרגות נפנה שמאלה למסלול הצהוב שיוביל אותנו בין בוסתנים לעבר מעין סטף. הנוף בדרך למעיין כולל את היישוב אבן ספיר ומנזר יוחנן במדבר על צלע ההר ממול. מי המעיין נובעים מנקבה קצרה אשר נחצבה על מנת להגביר את זרם המים. ההליכה בנקבה של עין סטף מומלץ, היא אינה דורשת בפנס והזחילה היא במים רדודים עד למקור הנביעה – שמעליו נמצאת היציאה.

לאחר מנוחה קצרה נמשיך בין הבוסתנים, לצד שרידי מבנים הרוסים, ונגיע למפגש עם שביל ישראל בו נפנה ימינה ונרד בשביל בין גדרות אבן לעבר עין ביכורה. הכניסה לנקבה נוחה יותר מאשר לנקבת מעיין הסטף, ברובה ניתן ללכת בעמידה אך היא דורשת פנס. בשלב מסוים הנקבה מתפצלת, פנייה שמאלה מביאה אותנו לשביל ללא מוצא, ואילו אם נמשיך ישר נגיע לחלל הנביעה שממנו בוקעים המים הצלולים, ליציאה מהנקבה נחזור על עקבותינו.

PikiWiki_Israel_1092_Another_look_at_Ein_Sataf_מבט_אחר_על_עין_סטף

תמונה ראשית: פינטל

ממעין ביכורה נחזור  דרומה, דרך הבוסתן המושקה במי מעיינות. למרגלות השביל נוכל לראות את הטרסות ששיקמו קק"ל ומתחזקים תושבי האזור.  למרגלות עין סטף,  נפנה ימינה ואחרי עלייה לא ארוכה נגיע לשביל ממנו הגענו לעין סטף, ומכאן במהירות נגיע לרכב.

למי שעוד נשאר כוח מומלץ לעלות לפסגת הר איתן ממנו ניתן לתצפת על כל האזור. בנוסף על הפסגה נמצאות חורבות כפר חרבת א-לוז, שהאטרקציה הגדולה בו הינם סולמות היורדים לבורות המלאים מים המזמינים את האמיצים שביניכם לשחיה.