מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

בית האופרה באוסלו – עיצוב סקנדינבי במיטבו

By hhm_hafatzim

פורסם במדור-

קראו כיצד המשרד הנורווגי סנוהטה (Snøhetta’s) יצר מבנה מראשיתו עד סופו המשקף אסטרטגיה עירונית לפיתוח נמל העיר בשנים שבין 2000-2008.

פרק א: בניה פרטית מסורתית

ברחבי איי אינדונזיה פזורות קבוצות אתניות הומוגניות ששימרו במערך השנים את תרבות הארכיטקטורה שלהם, בתי עץ מוגבהים ומעוטרים המתאימים למשפחה הגרעינית ולקשרי היחס בכפר או בקבוצה שהם הבסיס הקהילתי לקבוצות אתניות אילו .

הבתים הם הבסיס הסמלי של מערך קשרי הדת, המנהגים והמארג החברתי בקהילות אילו. הבתים עשויי עץ ומדמים גג ספינה, עומדים על כלונסאות ומפרידים בין מרחב תחתון לבעלי חיים ומלאכות חצר, מרחב תיכון בו דרים בני הבית וחלל הגג שלפעמים מהווה מזווה לשימור. רבות מהאוכלוסיות של האיים הם ממקורות אוסטרונזיים וניתן לראות קשרים סגנוניים והשפעות ארכיטקטוניות בבתים ומבנים לאורך איי סומטרה כמו גם באי סולווסי ובצפון קלימנטן (Kalimntan) אך יש קושי למצוא את המקורות המשותפים לבניה דומה זו. כך היא הבניה של הבטאק (Batak) בסומטרה, הטונגונן של הטורג'ה (Toraja) בסולווסי (Sulawesi), של קבוצת הדייאק בקלימנטן. חומרי הבניה העיקריים הם עצי יערות הגשם מקלימנטן משולב בבניית במבוק הנפוץ ביערות הטרופיים המשווניים.

DSC_0365 (2)

הבניה מתאימה לאקלים הלח והמונסוני של דרום מזרח אסיה ואיי אינדונזיה ועל כן מלבד האי המרכזי יאווה (Java) והאי באלי (Bali) ההינדי רב המבנים שעונים על כלונסאות מעל האדמה הבוצית. ברב הבתים מופיעים עיטורים בצבעים ובגילופי עץ על גבי הקירות החיצוניים. אצל הקבוצות האנימיסטיות, המאמינות ברוחות וכוחות הנמצאים בטבע הסמלים על גבי הבתים יביאו פריחה ופריון, הצלחה ואריכות חיים.

DSC_0366 (2)

בחלק מן הקבוצות האתניות המבנים ערוכים בכיוון צפון-דרום כשטקסי פולחן חיוביים כלידה, קבורת השיליה וחתונה יערכו לאורך החצר המזרחית חצר הזריחה ואילו טקסי מוות ואבל יערכו לאורך החצר המערבית, חצר השקיעה. הגגות הענקיים של המבנים הם חידה בלתי פתורה. האם זהו רק דגם ארכיטקטוני ? האם זו מבנה הנדסי נרכש שהלך והתקבע בשבטים ואוכלוסיות שהעתיקו אילו מאילו ? ואולי דגם פולחני לגירוש רוחות רעות. כך אצל מיעוט המנאנגבאו, הבטאק והטורג'ה מהווה הגג את המרכיב הארכיטקטוני הבולט והייחודי.

בדרום האי סולווסי חיים שני מיעוטים גדולים מוסלמיים הבוגיס (Bugis) והמאקאסר (Makassar) שקלטו השפעות איסלמיות מאז המאה ה 12 אך ממשיכים לבנות את בתיהם בסגנון המוכר בדרום מזרח אסיה. מבני עץ דו קומתיים מעוטרים בגג בסמל הגארודה האופייני למבנים בהשפעות הינדו – בודהיסטיות או של קרני התאו המסמלים פריון והצלחה. הדרך היחידה להבדיל בין בתי הבוגיס והמאקאסר היא בגרם המדרגות שניצב או מקביל לקיר המבנה.

הבניה הפרטית באי ההינדי באלי היא צמודת קרקע ורבת מרחבים ומשלבת את הבית והמקדש הבאלינזי. מרחבים בעלי תיפקודים שונים, חדר ההורים דור הזקנים, חדרי הצעירים, מרחב הטקסים, מרחב עבודות הבית, אזור הטומאה ובעלי החיים והמקדש הצמוד לבית המסורתי הקלאסי. חלק מהבתים ערוכים בשורות סדורות לאורך הרחוב הראשי כששדות האורז מאחוריהם וחלקם פזורים בנפרד תלוי במערכת הקהילתית והשיוך למערכת המים וההשקייה באזור. השיוך לקבוצה היא בעלת חשיבות עליונה בבאלי וכך ערוכים הבתים ביחס לשיוך לבית האב, ה"נאטא" (Natah), לכפר (Adat) ולבאנג'ר (Banjar).

DSC_0370 (2)

הבית הפרטי בג'אווה גם לו סגנון מסורתי שהשפיע הן על עיצוב המסגדים והן על עיצוב הבניה הציבורית ברחבי האי המרכזי והחשוב באיי הארכיפלג. הבית הג'אוונזי -Omah Joglo הוא בעל תבנית פשוטה כסמל לפשטות הג'אוונזית, בעל צורה מרובעת וגג פירמידלי. קורות במספר אי-זוגי תומכות בגג ועליהן עיטורים מגרשי רוחות ונושאי ברכה. תשליבי העץ איתם בונים את המבנים המסורתיים מצביאים על איחוד החברה הבאלינזית.

בפרק הבא – פרק ב: בניה ציבורית ודתית  

 

הכותב, זאביק רילסקי, הוא ארכיאולוג וגיאוגרף. מרצה ומדריך בכיר ומומחה לתיירות גיאוגרפית. מתמחה בציוויליזציית העת-העתיקה ובתרבויות אסיה-פסיפיק. עוסק מזה שנים רבות בארגון, הדרכה וייעוץ טיולים. בוגר החברה להגנת הטבע ומרצה באוניברסיטה הפתוחה ובמכללות תיירות.

דוא"ל  zevik@legalot-olam.co.il טל' 052-8393550

http://www.legalot-olam.co.il/

      btt