מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

כוחו של רצון
כוחה של השכלה
כוחן של נשים
'המוטו שלה – תמיד לסמוך על הכוחות הטמונים בתוכך'

By Tami Klein

פורסם במדור- , ,

יש ספר שקוראים שהעניין בו רב ומגוון, ויש ספר שקוראים כי החיים בו ניבטים בו לאורך תקופה, ויש ספר שקוראים כי הוא מהלך קסם ואין יודעים בדיוק מדוע. הספר 'מארי קירי ובנותיה' ובו כל המאפיינים מעלה.

מזה מספר שנים נכחתי שחיי בני האדם בפועל הם עשויים להיות ההמצאה המרתקת ביותר, עם כל השמחה והכאב, עם כל הריקמה שנרקמת בידי האדם והסובבים אותו.

מארי קירי 1904 – במעבדתה בפאריס, בודקת עצמת הרדיוקטיביות
צילום – Association Curie Curie-Joliot

מארי קירי, המדענית, זוכת פרס נובל פעמיים! הייתה אישה שמבנה אישיותה טווה חוטים מתוך רצון לדעת ולהבין יסודות מרכיבי חיים לרוחב ולעומק. מהבית החלו להירקם חוטים בספרות, בשירה ובפילוסופיה מפי האב, אינטלקטואל, מורה בגימנסיה, ובהמך אישיותה של מארי פנתה למדעים – מתמטיקה, כימיה ופיזיקה  – כנראה היו טמונים במארי זרעים שעם השנים נבטו.

ילדה פולניה תחת משטר רוסי מדכא האוכלוסייה לא הרפתה ומצאה דרך לצאת למרחב.

Marie Curie – Photo – Welcome Collection

חייה של מארי קרי נעו בין עבודתה המדעית, אהבתה הגדולה, בן זוגה,  Pierre Curie, ה-"איך" לגדל את שתי בנותיה, חיי החברה ומצוקות קטנות כגדולות מאד חברתיות  ובינלאומיות. חישבו מספר הפרמטרים שאישה אחת לא רק הכילה, אלא הצטיינה בהם.

צילום בחתונתם של מארי ופייאר – 1985
צילום -Curie Curie-Joliot Association

הספר מכסה פרטים מעוררי מתח בעת פרוץ מלחמת עולם ראשונה, בה מארי לקחה חלק פעיל בשדה הקרב, סיפור לא יאמן! כולל בין שתי מלחמות עולם ומלחמת עולם שלישית.

פן מרתק ופחות ידוע, הספר חושף תרבות והשכלה של אומות "נאורות" כצרפת ואנגליה.

בפר משולבים חייהם של בנותיה של Marie Curie, Irene ו- Eve, כיצד צמחו והתפתחו, שני סיפורי חיים נוספים מרתקים. חשוב לציין שאירן קיבלה פרס נובל לכימיה ב-1935, ואוו הפכה לפסנתרנית, עיתונאית בעלת קשרים בינלאומיים וסופרת.

Irene Joliot- Curie
Photo from the Nobel Foundation archive.

Eve Curie – (Britannica)

מאחר שכולנו סובבים ילדים שצומחים וחינוך, לפחות נחשב לאבן פינה,   מארי קירי הנחילה לבנותיה השכלה רחבת תחומים, מפי אנשים המצטיינים בתחומם ו.. הדגישה פעילותן הגופנית, כדגשי החינוך ביוון ורומי בעולם העתיק.

ומאחר שחינוך הוא הבסיס, המצע בו ועליו צומחים ילדים וצעירים, הנושא חייב להטריד את כולנו מדי יום – על הנכון ועל החסר. להטריד, אין פירושו     'לדבר על', אלא לעשות 'את'. הביטוי  של שני משפטים אחרונים אלו הוא מי  הם הפרטים כחברה וכעם.

ספרה של קלודין מונטיי  Claudine Monteil 
מארי קירי ובנותיה
הוצאת שוקן – www.schoken.co.il

      btt