מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

ה- Barbican בלונדון – מתחם מגורים ומרכז תרבות מרשימים בהיקפם, בהיצע אולמות תרבות למיניהם ובעיקר בתפיסה הארכיטקטונית והאורבנית

By chayap

פורסם במדור- , ,

// צילום ראשי – עומרי בן שיטרית

בטיול קצר בלונדון התוודינו לאחרונה ליוזמה מבורכת של הדרכת סיורי איכות – אמנות וארכיטקטורה במספר ערים גדולות בעולם – בתור אנשים שאיננו אוהבים טיולים מודרכים, אנחנו מבקשים להדגיש שבסיור בנושא ארכיטקטורה בלונדון, זכינו כמו במתנה.

שעתיים וחצי של עניין רצוף הסברים מקצועיים, מרתקים, מפי מדריך, בחור ישראלי, ארכיטקט, העובד וממשיך לימודיו בלונדון. הטיול התרכז בסיטי של לונדון, ראשית ייסודה של עיר מרתקת זאת.

אין ספק שהצלחת סיור זה היא פועל יוצא לא רק של הידע וההסברים, אלא כיצד הם באו לידי ביטוי – הטון הצנוע, השקט, בנימה ידידותית במידה הנכונה. בתום הסיור חשבתי שמסגרת זאת חייבת להיות מומלצת ומופצת. בתור אנשים שלפחות פעם בשנה אוהבים לטייל בלונדון, הפעם הסיור של ארטרנטיב היה הhighlight של הטיול. עומרי בן שיטרית, המדריך, ראוי לכל הציונים שחילקנו מעלה.

לפי בקשתנו, עומרי בן שיטרית, המדריך, פותח מטה מבט על אחד הקומפלקסים, אשר הרשימו אותנו ביותר בסיור, ה- BARBICAN, ועליו ביקשנו שיכתוב. שמחנו שהוא נענה.

*  *  *

לונדון מורכבת מ-33 ערים שונות, וה"סיטי" (City of London) היא העיר הקטנה ביותר, גודלה הוא מייל מרובע אחד בסך הכול, אבל היא המרכז הכלכלי החשוב ביותר בלונדון, ואחד המרכזים הפיננסים הגדולים בעולם (יש כאן יותר  בנקים יפניים מבטוקיו ויותר בנקים אמריקאים מבניו יורק). מומלץ לספוג תרבות במרכז האמנויות ברביקן (Barbican Arts Centre) ולהתרשם מהאדריכלות יוצאת הדופן ומעוררת המחלוקת של המקום שאותו כינתה המלכה אליזבת "אחד מפלאי העולם המודרני".

אבל נתחיל בקצת היסטוריה, כי לצד המודרניות, הסיטי היא למעשה האזור העתיק ביותר בעיר. כאן ייסדו הרומאים את לונדיניום שהייתה ללונדון, ושרידים של העיר הרומית משתלבים במרקם העירוני ובאדריכלות של הסיטי גם היום. את הסיפור המלא של לונדיניום אפשר לראות ב-Museum of London ,הממוקם צמוד למרכז התרבות של הברביקן.

הסיטי של לונדון שאנחנו מכירים היום השתנתה רבות לאורך השנים. העיר נהרסה מספר פעמים, בשל שריפות ומלחמות, ונבנתה מחדש בכל פעם בהתאם לרוח התקופה, תוך כדי התייחסות להיסטוריה של המקום. היום ניתן לראות בסיטי של לונדון מגוון רחב של סגנונות אדריכלות ושרידים ארכיאולוגיים, החל מהתקופה הרומית, עבור בימי הביניים ותקופת הבארוק ועד אדריכלות בת זמננו. בסיור שלי מעניין לראות כיצד הבריטים משמרים את ההיסטוריה של המקום בזמן שהעיר ממשיכה להתפתח ולגדול.

לאחר ה Blitz –על לונדון ב- 1940 ובמשך 1941, הפצצת לונדון ע"י הגרמנים, שווקא ההרס של שטחים נרחבים איפשר לבנות את אחד המתחמים המעניינים בסיטי – מתחם הברביקן (Barbican Center). הברביקן תוכנן ברוח הגישה המודרנית והושפע מרעיונות אוטופיים על האופן שבו האדם צריך לחיות בעיר שבה השימוש בכלי רכב פרטיים הולך וגדל. למשל, האדריכלים תכננו הפרדה מפלסית בה הרכבים נשארים במפלס הרחוב, והולכי הרגל הולכים על מערכת גשרים המחברים בין המבנים והפונקציות השונים במתחם; החזון היה שכל מבנה חדש יתחבר בגשר אל המבנים הקיימים וכל הסיטי תיבנה בצורה זאת. חזון זה נכשל, והמבנה ספג ביקורות רבות על כך שהוא לא נגיש וקשה להתמצאות במרחב (אנשים העדיפו להמשיך ללכת במפלס הרחוב, כמו כלי הרכב). מעניין להזכיר שהיום הגישה התכנונית מתמקדת באדם ובהולך הרגל. כמו ערים רבות בעולם גם הסיטי מתאימה את עצמה לגישה זו, וברחובות רבים יש הגבלה על השימוש ברכב הפרטי והעדפה של הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית. לאחרונה אף מקדמים הצעה בלונדון לסגור את האזור כולו לכלי רכב. במידה מסוימת זו הצעה דומה לרעיון של הברביקן, רק שהפעם הולכי הרגל יישארו במפלס הרחוב.

ביקורת נמתחה גם על הסגנון הברוטליסטי שבו הברביקן נבנה. זהו סגנון שמתאפיין בשימוש בבטון חשוף ובמגוון צורות בסיסיות, בניגוד לאבן או ללבנים המסורתיות שבהם הסיטי נבנתה באותה התקופה. בסקר שערך ה-BBC ב-2003 הוא אף נבחר ל"מבנה המכוער ביותר בלונדון". אבל היום זה אחד מהאזורים השקטים והיקרים בסיטי, ומתחם האומנוית שלו נחשב לאחד האיכותיים בעיר.

צילום עומרי בן שיטרית

מה ההיצע בברקינן?

  • באים לראות מופע או קונצרט. זהו אולם הבית של התזמורת הסימפונית של לונדון ושל תזמורת ה-BBC, אבל מתקיימים כאן גם מופעי ג'אז ורוק ומופעים בין-תחומיים.
  • רואים הצגה, למשל עיבוד מודרני לשייקספיר מבית ה-Royal Shakespeare Company שמציגה במרכז בקביעות.
  • נרגעים בגנים הבוטניים הטרופיים. אפשר ליהנות כאן גם מ-High Tea בריטי קלאסי בתוך הירוק.
  • מבקרים בתערוכות האמנות המוצגות במקום, עם דגש על צילום, ארכיטקטורה, עיצוב ואמנות מודרנית. הכניסה לרוב חללי התצוגה חופשית.
  • אוכלים באחת מחמש המסעדות ובתי הקפה במקום או שותים בבר.
  • קונים בחנות הברביקן או בחנות של הגלריה לאמנות במקום. בעיקר מזכרות מיוחדות ועבודות של מעצבים צעירים.

www.barbican.org.uk

עמרי בן שטרית הוא בוגר המחלקה לאדריכלות בבצלאל ועובד כיום במשרד האדריכלים גילספיס בלונדון. עמרי מעביר את סיור האדריכלות של ארטרנטיב בלונדון

ארטרנטיב מתמחה בסיורי אמנות אלטרנטיביים בעברית באירופה ופעילה גם באמסטרדם, ברצלונה, פריז, ברלין ורומא.

www.ARTernative.guide ; London@ARTernative.Guide

      btt