מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

כל יום עשוי להפתיע

דמויות הנשים של Moufouli Bello מרשימות, מבע נוכחותן הפנימית מצליח ליצור דיאלוג מהפנט. והצבעוניות? היא "כמו מכה".

By Tami Klein

פורסם במדור- ,

יש לפעמים שתשומת הלב נלכדת. כך קרה לי כאשר ראיתי לראשונה ציורים של Moufouli Bello, אמנית מ-Benin, ארץ קטנה במערב אפריקה. היא חיה ועבדה ב- Cotonou. לאחר לימודי משפטים, מתוך מודעות לזכויות הסוציאליות של האוכלוסייה המקומית, החליטה להתמסר לתשוקתה הגדולה, הציור. לציור נוספו מדיומים אמנותיים נוספים – מיצגים, צילום ואף אמנות דיגיטלית. חופש הביטוי במערב הביאה לחיות ולעבוד בפאריס. Benin הייתה קולוניה צרפתית וצרפתית גם שפתה של מופולי בלו, בנוסף לשפה המקומית בארצה.

Moufouli Bello – houseofafricanart.com

חוות דעתה של מופולי על הנשים בארץ מוצאה מאד מגובשת, בהירה ומעוררת התפעלות – "לעיתים קרובות, האישה האפריקנית מוצגת כאשר ילד על גבה או משא על ראשה. לעיתים רחוקות הגברים האפריקנים מוצגים כנושאים בנטל המשפחה. נראות זאת מדגישה השתקפות החברה. הנשים בציורי הן מה שהייתי רוצה לראות. אני יודעת שהנשים ב-  Benin הן יותר ממה שהן. הייתי רוצה שהנשים תהיינה מודעות לקיומן. הנשים נושאות בידיהן משא כל המשפחה, כולל גידול הילדים, כמובן. חלק מהנשים שאני פוגשת אינן מודעות לקיומן האישי. הן פסיביות למודעות הפנימית שלהן." *

גודלם של ציורי הנשים של מופולי בלו (בסביבות 150X170 סמ' ) מרשים  ומצביע על עמדתה בנושא כוחן ויכולותיהן של הנשים בארצה בעיניה.

ציוריה מדגישות מבע פנים ותנוחות פוזות גופן. האסתטיקה הבאה לידי ביטוי בלבושן, כאשר הדגש על צבעוניות בגדיהן, ממקם את האישה האפריקאית על פדיאסטל מורם. גודלם של הציורים והצבעוניות כמו מכים באימפקט שהם מקרינים. יוצא הדופן והמפתיע בציוריה של מופולי הוא הרקע הכחול, ופני עורה של הנשים בצבע כחול אינדיגו. הן מתנשאות בתחושת ביטחון שקטה.

מופולי משתייכת לקבוצה האתנית במערב אפריקה, המכונה היורובה, שחבריה נוהגים לצבוע את בדיהם בצבעים המופקים מצמח האינדיגו (ניל הצבעים). לדבריה של מופולי, החיבור בין העור השחור לצבע הכחול-אינדיגו מאזכר עבורה חירות ובית. האמת, בזכות הצבע הכחול ועומק האינדיגו הדיאלוג עם הנשים בציוריה מהפנט.

בנושא כוחו של האינדיגו, צפו בסוף הכתבה במיצג דיגיטלי שהאמנית יצרה    ב-1918. האירוע הוא טקס דתי, מקומי, מרשים. שימו לב על המהלכים על מחצלת בצבע אינדיגו, לאחר שחילצו נעליהם. שם היצירה IPKE , "הקריאה" בשפת Yoruba . מיצג סוחף.  מציעה לצפות ולהקשיב למוסיקת התפילה.

קרדיט: https://arttemoinemergence.com/moufouli-bell

 

גלריית נסימה לנדאו

רח' אחד העם 55, ת"א

03-6126969 

info@nassimalandau.com

      btt