מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

הזמנה לטיול בצפון הארץ – מסלול שרבים מאיתנו איננו מכירים
מלאו סליכם מכל טוב הארץ, הכירו אנשים מעניינים ועשייה מבורכת

By Tami Klein

פורסם במדור- ,

להימלט מהחום בפארק המעיינות, עין מודע

פארק עמק המעיינות, עין שוקק

אתם תחליטו אם תתחילו הטיול בעמק המעיינות או תסיימו המסלול בו.  הצעתנו? בגלל חום תמוז, תבלו ללא הגבלת זמן ברחצה במעיינות בסוף המסלול. סיבה נוספת? בתחנות המוצעות מטה תמלאו סליכם מכל טוב הארץ, תכירו אנשים מעניינים ועשייה מבורכת.

בחופשת הקיץ  מטיילים, נופשים – ראו לנגד עיניכם מעיינות קרירים לטבילה מצננת. אפשר לטייל בין המעיינות ברגל, באופניים בדרך מתפתלת בין מטעי מנגו, שדות ובריכות דיג, ולקראת סוף הקיץ תוכו גם לקטוף פטל, תאנים ופרי השיזף.

רומן גילר, עובד אדמה, אופה ואיש עם חזון, סיפר המוצע מטה – תחושת הניתוק מהטבע לא נתנה לו להפוך לאיש הייטק המביט על העולם ממרומי מגדלי עזריאלי. אחרי שלמד פרמקלצ'ר בקיבוץ לוטן בדרום, הוא עזב את תל אביב וחזר לעמק. בעקבות התעניינותו בחקלאות האורגנית, מזון, בנייה בבוץ ותהליכים טבעיים, הצטרף בתחילה לחווה האורגנית במרחביה ואחר כך עבד עם דר' אורי מאיר צ'יזיק, חוקר בתחום ההיסטוריה של הרפואה והתזונה. רומן התחיל לבשל בתנורי אדמה, אותם בנה,  ואת הידע שצבר בעבודה משותפת עם אורי, יישם ביצירת מוצר שאפשר למכור בחנויות.  רומן לקח אותנו למקומות המשמעותיים עבורו בעמק שהיו והינם חלק ממסלול חייו.

https://mazon-izun.com/

https://ovdey-adama.co.il/

ירקות נקיים מכלל ריסוסים בחווה האורגנית במרחביה

ערוגות החסה בחווה האורגנית במרחביה

תחנה 1 – איילת מרגלית ונטע קדשאי, חווה אורגנית וחנות טבע, מרחביה

 

איילת ונטע הקימו את החווה במרחביה לפני כ11 שנים. ההקמה של השדה, כמו של הרבה עסקים מסוג זה,  הייתה מונעת לא מתוך ידע, אלא מתוך שאיפה לעשייה קהילתית, חזרה ל"ערכים של פעם" של קירבה ועזרה הדדית. הן הצליחו, דרך עבודה קשה וניסיון של שנים, לבנות חווה הפועלת לפי שיטת ה- CSA (חקלאות בשיתוף הקהילה), להקים חנות טבע שעובדת עם עסקים קטנים בעמק ולהעסיק בעיקר נשים החל מצעירות שמחפשות עבודה מועדפת אחרי צבא ועד למבוגרות מאוד.

 

הכל התחיל מ 10 דונם אדמה נקייה מריסוסים שעליה החלו לגדל מלפפונים. היום יש כבר 100 דונם אדמה. על מנת לשמור על סביבה נקיה מריסוסים הן חוכרות שטחים מותיקי מרחביה העוזבים לאט לאט את החקלאות. בחקלאות האורגנית המסורתית "חייבים להבין שהטבע הוא בעל הבית ולא בני האדם", אמרה לנו איילת במהלך הסיור בשדה. הודות לעידוד ושמירה על האיזון הביולוגי בשדה, באופן טבעי נמצאים אויבים לכל המזיקים. לאט לאט חוזרים חרקים, ציפורים, חיות וצמחים שכבר כמעט ונעלמו מהנוף בעמק, כמו נמיות, צבים, קיפודים ומיני פרפרים ודבורים. את כולם איילת ונטע מקדמות בברכה ואף מעדיפות לגדל יותר על מנת שיספיק אוכל לכולם. ארבעת המטרים הראשונים בערוגת החסה, למשל, מוקצים לארנבים הממושמעים שלא נכנסים מעבר לעומק הזה. וכדי שלחיות הבר יהיה יותר קל להשתקע, הן שומרות על אזור ביצתי פראי, אליו מוזרמים עודפי המים מהשקיה, וכך נוצרת מיני שמורת טבע בשדה.

נשות החווה מקדמות שימוש חוזר, ולפעמים אפילו ניתן לקבל בחנות חסה בתמורה לקרטונים. הן נאלצו להתפשר ולהשתמש בניילון לכיסוי חלק מהערוגות כדי למנוע השתלטות של צמחי הבר על גידולים מסוימים. ערוגות כאלה מקבלות זמן כפול להתחדשות ומנוחת האדמה מחלקה רגילה ש"נחה" במשך חצי שנה ומספקת אוכל לחיות וחומר אורגני שנרקב ומעשיר את האדמה לקראת השתילה הבאה.

תעקבו אחרי המתרחש בחווה בפייסבוק ובאינסטגרם, שם איילת חולקת את הידע העשיר שלה (בהתרגשות מדבקת) בכל מה שנוגע לחי ולצומח בשדה. אנשי העמק והסביבה מוזמנים להצטרף לקו החלוקה של הסל השבועי עד הבית וגם לבקר בחנות.

http://thefarm.co.il/

לחם כמו שלחם צריך להיות – מכיל רק קמח, מלח ומים – במאפיית "עובדי אדמה"

לחם אגוזים בדרך לתנור במאפיית "עובדי אדמה"

רומן הכין לנו פוקצ'ה עם גבינת קשיו והירקות שהבאנו מהחווה האורגנית במרחביה

תחנה 2 – רומן גילר, מאפיית "עובדי אדמה", בית השיטה
 
מאפיית "עובדי אדמה" ממוקמת במבנה משנת 1945 העשוי מלבנים אדומות, שפעם איכלס את חדר האוכל של הילדים.  המאפייה למעשה מתנהלת כמו סוג של חווה לפי הזמנות מראש ומייצרת 10 סוגי לחמים ועד 700 כיכרות ביום.

בכל יום (למעט בשבת) הלחם, שנעשה בעבודת יד, נאפה בערב ונארז בלילה. בבוקר יוצא המשלוח לחנויות טבע וצרכניות עד פרדס חנה וזכרון יעקב או עד הבית באזורי החלוקה. זמין גם לאיסוף עצמי בהזמנה מראש דרך אפליקציית איזיפארם.  החלוקה של הסל השבועי עד הבית וגם לבקר בחנות.

הפעילות החלה ב- 20 כיכרות ביום, שנאפו בבית ב-3 תנורים ביתיים. "הכל [במאפיה] מאד פשוט – מערבבים קמח, מלח ומים ועושים לחם. ללא שום חומרים נוספים (אפילו המלח נטול חומר מונע התגבשות)."

 

ב"עובדי אדמה" משתמשים בקמחים מטחנת הקמח "קמח הארץ". אלה הם קמחים בטחינה גסה יותר כשהגרעין נטחן בשלמותו. רומן לא מוכן להתפשר על הטעם ובוחר במודע להתפשר על חוסר אחידות הקמחים לעומת מטחנות תעשייתיות. זה כמובן שומר על ערנות ורגישות האופים שצריכים לתקן את אחוזי המים כל פעם בהתאם לקמח. המחמצות החיות משתנות גם הן לפי העונות וכדי לקבל לחם אחיד בקיץ צריך לייבש מחמצות שתופחות מהר ובחורף קצת להרטיב.

 

להבדיל מרוב מאפיות הבוטיק שמתגאות בגודל החורים בלחם, המוטו של "עובדי אדמה" הוא ההיפך הגמור. רומן רוצה שאנשים יקבלו את הלחם האחיד שהם רגילים אליו, רק ראוי למאכל. זה לא לחם סקסי עם בועות גדולות, אלא לחם פרקטי עם מרקם של לחם אחיד, שהטחינה לא נשפכת דרכו. הכי פשוט ויומיומי, טעים מאוד ובריא.

 

ליד הלחמים המלאים והאורגנים המאפיה מציעה גם לחם לבן למי שרוצה להתפנק. ובקרוב ממש יצטרף לצוות איש הפטיסרי שיפנק את הלקוחות בלחמניות וקרקרים בריאים, עוגיות, אנרג'י בארז ועוגות בחושות – כולם ללא סוכר. בהמשך יגיעו הממרחים והיד עוד נטויה.

החלוקה של הסל השבועי עד הבית וגם לבקר בחנות.

https://ovdey-adama.co.il/

ארנון אנוך, הבעלים של מבשלת בירה "עמליה"

בירת חיטה כנענית בעלת ארומה מעושנת מעט הודות לתוספת פריקה

תחנה 3 – ארנון אנוך, מבשלת בירה "עמליה", בית אלפא

מבשלת "עמליה" נולדה וגדלה בניר דוד, בדיוק כמקימה, ארנון. את הקשר למקום מחזק גם השם עמליה שמתייחס לשמו המקורי של ניר דוד – תל עמל. ב 2009 ארנון חזר מארה"ב כשבאמתחתו ספרים בנושא הכנת הבירה. הוא התחיל בקטן, בייצור ביתי, אך מדויק ומוקפד עד הפרט האחרון. הדיוק הזה השתלם, כי הוא מתבטא באחידות הטעם של שלושת הבירות העיקריות שארנון מייצר לאורך השנים.

עם הזמן המבשלה התרחבה ולפני כ-4 שנים הועתק הייצור לקיבוץ הסמוך, בית אלפא. זהו אחד הקיבוצים הותיקים שהוקמו בארץ ומבנה חדר האוכל שלו הוא בין המבנים הראשונים שנבנו בו בשנות ה-20 של המאה הקודמת. בדומה לחדרי אוכל אחרים, גם בבית אלפא חלק גדול מהמבנה, שכולל מחסנים וחדרי קירור, לא היה בשימוש כבר תקופה ארוכה והפך לביתה החדש של מבשלת "עמליה".

בשונה ממבשלות אחרות בהן הציוד מגיע קומפלט, המבשלה בבית אלפא הורכבה ייעודית ל"עמליה" לפי התכנון של ארנון. תהליך ההכנה של הבירה לוקח בין חודש וחצי לחודשיים, החל מהשריית לתת שעורה ולתת חיטה במים כדי לפרק את העמילן לסוכרים וכלה בהתססה ובקבוק. המבשלה מייצרת כ-1000 ליטר בירה בחודש. זו כמות לא גדולה, אך מכובדת שמזכה את "עמליה" בתואר micro brewery .

"עמליה" מהווה עבור ארנון מקום ליצירה בנוסף להיותה הכנסה נוספת. היצירתיות ניכרת בשילובי טעמים מעניינים וגם במיתוג לפי צבעי הפקקים. ובאמת מי שכבר מכיר את הבירות מזמין אותן לפי הצבעים. ספרינג אייל עם הפקק הכחול מכילה דבש. מאד קלילה ולא פירותית, אך בעלת ארומה פרחונית של דבש, היא מכילה 6.5% אלכוהול.ילו טופ עם הפקק הצהוב היא בירת חיטה כנענית ומאד מקומית, כי בנוסף ללתת חיטה היא מכילה חיטת פריקה שמעניקה לה ארומה מעושנת מעט. מייפל עם הפקק השחור היא שילוב ישראלי-קנדי, יש בה מייפל ולתת שעורה מעושן. לעתים ארנון עושה סדרות מיוחדות כמו בירת אשכולית אדומה וגם שיתופי פעולה יצירתיים כמו בירת חרובים עבור "מקומית" (מיזם של אורי מאיר צ'יזיק שמקדם כלכלה מקומית) בנווה איתן. לאחרונה הוא עובד עם מסעדת רוטנברג על מתכון מיוחד של בירה שתאוחסן במשך שנה שלמה בחבית של יין.

https://www.amalyabeer.com/

מסדר המותססים במרכז להנהגת הבריאות

הצצה לספריה במרכז להנהגת הבריאות

תחנה 4 – מרכז להנהגת הבריאות, נווה איתן וחנות למתכונים ייחודיים
מטרת המרכז להנהגת הבריאות בנווה איתן (שגם מתאכסן בחדר האוכל לשעבר של הקיבוץ) היא לסייע בהנגשת מידע וידע לציבור אשר יוכל להעביר אותו הלאה. במסלול הלימודים החד שנתי שהקים ומנחה אורי מאיר צ'יזיק, ד"ר להיסטוריה של הרפואה והתזונה, משתתפים סטודנטים מכל הארץ. המקום שהיה מסעדה נסגר והפך למרכז לימודי.  שימו לב – הלימודים העיוניים מגובים בלימוד מעשי במטבח על ידי חקירה של מסורות אוכל כמו אפיה עם שעור, התססה, יצירת חומץ ויין.

חלק מהמתכונים שרומן פיתח יחד עם אורי תלויים עדיין במקום של כבוד במטבח ומוצרים מעולים כמו חרדל וממרח חריף? מותסס ניתנים לרכישה בחנות קטנה במרכז. למבקרים כדאי לבקש להציץ ב"מערה" – מקרר מיוחד של תוצרי המחקר עם מדפים עמוסים בצנצנות עם כל מיני מטעמים כבושים, גבינות קשיו, בשר מיובש, קוג'י, צלפים ועוד.

https://localeaders.com/localeaders/

https://mazon-izun.com/

 

כתבה וצילמה ורוניקה יודקביץ, עוזרת הפקה מרגריטה נודלמן

הכתבה פורסמה לראשונה באנגלית, במגזין הדיגיטלי Make Eat Magazine

www.makeeatmagazine.com

מידע נוסף :

חווה אורגנית וחנות טבע, מרחביה

סיורים בחווה בתיאום מראש

שעות פתיחת החנות:

ב' 8:30-17:00

ג', ד', ה' 8:30:00-18:00

ו' 8:30-13:00

החווה סגורה בשבתות

טלפון: 04-6400090

thefarm2009@gmail.com

 

מאפיית עובדי אדמה, בית השיטה

ניתן להגיע לחנות בשעות הפתיחה, אך לא כל הלחמים זמינים באופן קבוע, כדאי להזמין מראש.

 

זמני וקווי חלוקה לחנויות בארץ: https://bit.ly/2K0V6zJ

שקד 050-8652-413

מאפיה 04-653-6900

שעות פתיחה :

ב'-ה' 7:30-16:00

ו' 7:30-13:00

info@ovdey-adama.co.il

https://www.facebook.com/ovedadama

 

מבשלת בירה עמליה, בית אלפא

לתיאום ביקור והזמנת בירות צרו קשר עם ארנון אנוך.

הזמנת בירות בשליחת הודעת טקסט למספר הזה: 050-2681212

arnonenoch@gmail.com

 

מרכז להנהגת הבריאות, נווה איתן

לפרטים בנושא הרצאות, סיורים ותיאום ביקור במרכז ובחנות:

תמי 052-3633489

tami@mazon-izun.com

 

עמק המעיינות

http://www.parkhamaianot.co.il/

 

המלצות נוספות:

לישון –  בחוות הילה, כפר יחזקאל

https://www.hilafarm.co.il/

לאכול  – במסעדת רוטנברג בגשר הישנה

https://www.rutenberg.co.il/

לטייל – בגלבוע (אורי מאיר צ'יזיק מארגן סיורי ליקוט בעונה), בכוכב הירדן

https://bit.ly/2PFi4xE

לראות –  המשכן לאמנות, עין חרוד

https://museumeinharod.org.il/

      btt