מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

טיול ביפן – חוויה אסטטית יוצאת דופן

By hhm_hafatzim

פורסם במדור- ,

טיול ביפן דומה לעיתים לחשיפת פלנטה שונה – החל מהתרבות העתיקה, הטבע ומרקם החיים העכשוויים.

// יהודית בר

רצוי לחלק את הטיול בין טוקיו, האלפים היפניים המרכזיים וקיוטו. מדוע? הערים יחשפו את שורשי התרבות היפנית והשפעתה על החיים העכשוויים, והטבע בהרים מהווה האיזון וההפתעה.

המלצה על ספר, מדריך מצוין, ממצה ועכשווי, אשר נכחנו ביתרונותיו הוא EYEWITNESS TRAVEL . מלבד הטכסטים הממצים, הצילומים ממקדים עוזרים להבהיר את הטכסט. המדריך יעזור לכם להחליט לבחור בהתאם לטעמכם.

בטוקיו חלקו את זמנכם בין מוזיאונים מעולים, כולל חדשים, למקדשים, לארכיטקטורה מודרנית, וכמובן לקניות. הפרוט מטה הוא כמובן המלצה בעלת אופי של דגשים אישיים.

מוזיאון מומלץ ביותר הוא מוזיאון EDO, החושף וממחיש החיים בטוקיו במאה 16, כאשר הפך מכפר דייגים למרכז מסחרי ועד השרפה הגדולה. ההמחשה מרתקת בעזרת מקאטים רחבי יריעה – מבנים, רחובות, אישים ולבוש, ארכיטקטורה של חוץ ופנים הבתים, כולל הווי החיים.

640px-Edo-tokyo_Museum

קרדיט: Arashiyama

מוזיאון חדש, קטן ויפיפה הסמוך למכון לאמנות מודרנית,  הוא ENZU. גם הגן של המוזיאון ראוי להלך בו.

בפארק UENO תמצאו מספר מוזיאונים לבחירתכם. אם אתם מטיילים עם ילדים, יש בו גם גן חיות יפיפה, שלפחות חצי יום תוכלו לבלות בו.

IMG_0630

מרכז מודרני, ה-TOKYO INTERNATIONAL FORUM, אשר נבנה ע"י משרד ארכיטקטים יפני של RAFAEL VINOLY, יאפשר לכם להיווכח במודרנה היפנית במלוא הדרה, מבלי לשכוח יסודות האסטטיקה היפנית של החוץ – שילוב של צמחייה וסלעים. המבנה כולל בתוכו מסעדות קטנות ברחבה, מושקעות בתוכו, אולם מופעים, חנויות עבודת יד…רצה המקרה שתערוכה גדולה של אמנות מודרנית, הנערכת כל שנה בטוקיו, התקיימה במבנה והרשימה ב"איך ומה" באמנות המודרנית כיום ביפן.

 

Japan Septembr 2009 527
Japan Septembr 2009 524
Japan Septembr 2009 533

אם תשארו באזור עד סביבות 17.00-18.00, מומלצת ב-FORUM מסעדה מעולה, Haranjuko. חשוב לדעת שבמסעדות טובות יש להזמין מקום מראש או להגיע מייד עם פתיחתה לארוחה הערב בשעה 17.00, אם ייגרם לכם המזל. היפנים אוכלים ארוחת ערב מוקדם, כמו בכל המזרח. בכל מסעדה כמעט יש תפריט באנגלית עם צילומי המנות, פרט מרכזי במה אתם עשויים לבחור ולאכול.

קניות – אם עדיין לא נחשפתם לרשת היפנית MUJI, מומלץ מאד להכירה. מזה יותר מ30 שנה Muji מייצרת ריהוט, אביזרים למיניהם – דגש על נייר וכתיבה, ביגוד ומתמקדת גם בספרים ואוכל. החנות המרכזית נמצאת לא רחוק מה-FORUM. ארוחת צהריים מצוינת תוכלו למצוא במסעדה שבתוך החנות. התרשמו מעיצוב החנות ובעיקר מהצניעות של מוצרי החברה. ישנם מוצרים מזה 30 שנה שאינם משתנים, בהיותם א. נכונים לכל אחד, ב. מבטאים את התרבות שאינה סוגדת לעודף ומתמקדת בקו ובשימושי. זאת הגדרתם את תרבות הצריכה.

Japan Septembr 2009 556

בין טוקיו לקיוטו מומלץ לבקר מספר ימים באלפים היפניים. העלייה לאלפים היפניים מומלצת בשתי דרכים – בתחבורה ציבורית, שהיא מעולה, רכבות ואוטובוסים או ברכב, שקל מאד לשכור. מי שחושש לנהוג בצד שמאל, עדיפה התחבורה הציבורית, למרות שהיא יותר מסרבלת.

המלצות – שוב בהתאם לטעמו האישי של כל אחד, כמובן.

  •  גן עדן, HIRAYUNONORI , ובו מעיינות חמים ציבוריים (המשלמים כניסה ואפשר גם לשכור מגבות) – בריכות תחת כיפת השמיים בדרגות חום שונות. מומלץ ביותר.
  • KAMICOCHI – שמורת טבע שאפשר להלך לאורך הנהר הלוך ושוב כאשר הרים מושלגים מלווים המראה מרחוק. יפי טבע ושלווה.
IMG_0887
  •  מי שיכול להקדיש מספר ימים לביקור באלפים היפניים – מלון מאד מומלץ – HOTEL HOTAKA. המלון ממוקם ליד רכבל, SHINHOTAKA ROPEWAY,  העולה ב-3 תחנות לפסגות הגבוהות  המושלגות של האלפים. אזור זה מכונה OKUHIDA. גם במלון יש בריכות עם מעיינות חמים, כאשר הכניסה אינה בתשלום לאורחי המלון. כדאי מאד לא לפספס את ארוחת הערב במלון – המוגשת לפי כל המסורת היפנית – מנות וכלים, ומוסברת באנגלית טובה על ידי המלצרים.
untitled000
  • PARK OKUHIDAHIRAYUOTAKI  – בחיק הטבע. הליכה למפל כחצי שעה.
IMG_0977

KYOTO – זאת הבירה ההיסטורית והתרבותית של יפן, החל מהמאה ה-12 ועד המאה ה-19. בקיוטו אפשר להתאהב, אבל צריך זמן "להתיידד" איתה. בקיוטו נחשפים העבר ההיסטורי והתרבותי והמודרנה של יפן בהבלטה רבה.

הקדישו לפחות יומיים לביקור במקדשים המרכזיים, שלבו ביקור ברובעים המודרניים והמחודשים של העיר ותרגישו ולו במעט את יפן כיום.

המקדשים המרכזיים אשר יחשפו לעומק שורשי התרבות היפנית, בעיקר הדגש על האסטטיקה – הגנים עוצרי הנשימה ביופיים, המבנים המרשימים בצורתם ובדרך הבנייה בעץ, הקירות המצוירים ורצפות הטטמי, או העץ החשוף, העוצרים בתוכם הוד, מסתורין ושקט סטואי.

לאורך "דרך הפילוסופים", תעלת מים רחבה בה זורמים מים, הדרך מוצלת בעצי דובדבן בעיקר,  ונדמה שמטיילים בחיק הטבע, ובפועל זאת שדרה יפיפייה רחבת ידיים וצרה יותר לפרקים, כאשר בתים נמוכים, חנויות ובתי קפה משובצים לאורכה.

בדרך הפילוסופים תבחרו אלו הם המקדשים שתרצו לראות. כ"א שונה במבנים, בגניו ובאווירה שהוא משדר.

640px-Japan_Kyoto_philosophers_walk_DSC00297

קרדיט: David Monniaux

IMG_1232
IMG_1231

מקדש שמפורסם ביופיו הוא EIKANDO , והוא אינו לאורך "שדרת הפילוסופים". המקדש פעיל בטקסים הבודהיסטיים המתנהלים בו. בדרך לכניסה למקדש עוברים "יער" במבוק, לא בדיוק יער, אולם חלקה גדולה מרשימה בסוג הבמבוקים הצפופים הגדלים בה.

IMG_1182
IMG_1184
IMG_1234

כדאי מאד לא לפספס את NIJO CASTLE – אשר נבנה בתקופה EDO , בתחילת מאה 17 על ידי השוגון הראשון לו היתה טירה. שימו לב לציורי הקיר, הנחשבים לציורי הקיר ההיסטוריים, המרשימים והיפים ביפן

640px-Nijo_Castle_1

קרדיט: Araisyohei

640px-20100717_Kyoto_Nijo_Castle_Garden_2714

קרדיט: Jakub Hałun

רובע GION, רובע הבילוי הלילי – מסעדות, ברים, בחלקם לאורך הרחובות הצרים של פעם וחלקם לאורך הנהר. ארוחת ערב מומלץ על מרפסת אחת המסעדות הצופה על נהר ה-KAMO.

Japan Septembr 2009 1890

באזור YAKITORI – ה-downtown, טיילו ברחובות על מנת לחשוף מבנים מודרניים או ישנים משופצים בלבוש מודרני מעניין. לצהריים מומלץ על מסעדה קטנה, מרשת מסעדות  YAKORI TORISEE ( מאז 1966). יש להמתין בסבלנות להיכנס ובהמתנה לארוחה לאחר הזמנה. למרות זאת מאד כדאי.

IMG_1339

שוק האוכל – NISHIKI MARKET מרתק כיצד בדוכנים מכינים מנות שונות וכיצד מוצגים מוצריהם. המילה "אסטטיקה" היא ביטוי לתרבות יפנית גם בדוכני האוכל. כאן אולי המקום מעט להתעכב ולציין שאסטטיקה מאז שאפלטון הדגיש תרומתה, מוכיחה מבע סדור שכאשר מודעים לו, מבינים כיצד יוצרים איזון שיש בו שקט ושלווה בדומם והשפעתו על הנחשפים אליו.

640px-Nishiki_Ichiba_by_pokpok313_in_Kyoto

קרדיט: pokpok313

IMG_1301

עוד המלצות על טיול ביפן, ראו בשתי הכתבות ב"מקו עד תרבות" מדור תיירות:

"יפן המפתיעה והמהנה" 

"שנגרי-לה"

      btt