מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

צניעות
אפיקוריזם – פילוסופיה של הנאה המושגת באמצעים צנועים

By Tami Klein

פורסם במדור- , ,

עבודה של Louis Barragan; צילום – Rene Burri

חיתוך מציאות – הגדרת נושא ומתן לו שם – חשוב כדי לערוך הבחנות במציאות קורית או אפשרית.

האפיקוריזם מדגיש שהחיים המהנים ביותר הם מדברים פשוטים – שיחה מעניינת עם חברים, והנאות פיזיות, כגון אוכל ושתייה וסקס, ומוסיף שביטויים בטבע מצביעים על החשיבות להרחיק כאב – בעלי החיים מנסים למנוע כאב ככל האפשר. באלו כלים נשיג הנאה? באמצעות הגוף ובאמצעות התודעה.

המילה – אפיקוריזם היא עפ"י שמו של אפיקורוס, פילוסוף יווני (260 -341 לפנה"ס), אשר הדגיש החתירה להנאה ולשמחה, באמצעות לימוד מעמיק, טיפוח חברות, שמירת הריאות ו…שליטה ביצר. לפי האפיקוריזם הנאה מוגדרת היטב קודם כל כהימנעות מכאב נפשי או פיזי.

"הנאות אמת באות לו לאדם ממה שעיניו הפקוחות רואות, אוזניו הקשובות שומעות, חושיו החדים חשים, תבונתו המיומנת מבינה – וכדי שתרבה ככל האפשר לראות ולשמוע ולחוש ולהבין צריך גופך להיות בריא ושלם." (השופט חיים כהן ז"ל, בהקשר לתפיסת האפיקוריזם).

כיצד צניעות בעיצוב מצליחה לייצר הנאה אסטטית, ומכאן תודעתית? ולעיתים היא גם משפיעה על ביטויים פיזיים?

לאחרונה חזרתי לספר על עבודותיו ותפיסתו של Louis Barragan, ארכיטקט ממוצא מקסיקאי, פעיל במאה ה- 20 (1902-1988), בעל פרס פריצקר, ואשר השפיע רבות בתחומו. ציטוט מפיו "אני מאמין שעבודת אמנות משיגה שלמות כאשר משרה שמחה שקטה ושלווה." או "למורת רוחי, מצאתי שמפרסומים על ארכיטקטורה הוסרו מילים כמו – יופי, השראה, קסם, מכושף, קסום, התפעלות – כל אלה מקוננים בנפשי, ומודע שלא נתתי להם די מקום בעבודתי, למרות זאת מעולם הם לא חדלו להיות אורות מנחים בעבודותיי."

הצלם השוויצרי, Rene Burri, ידידו של Louis Barragan, כתב בספר שהוציאו על Barragan ועל עבודותיו, את תחושותיו ביום שצילם את ביתו ועבודות נוספות של הארכיטקט המקסיקאי  –

I have never had such a rare sensation of peace and tranquility” –   ("מעולם לא הרגשתי תחושה כה נדירה של שלווה ורוגע").

לראשונה כאשר נחשפתי לעבודותיו של Louis Barragan בתערוכה במוזיאון העיצוב בלונדון, לפני מספר שנים, הרגשתי התרגשות גדולה משמחת, מספקת. כך קרה עוד כמה פעמיים בחיים, ולאחרונה הרגשתי כך כאשר נחשפתי לאחת העבודות של אדריכל היפני, Takeshi Hosaka. מוזמנים לחזור ולקרא הכתבה שכתבנו עליו –  על אחת העבודות המרגשות שלו, Love 2 House, כיצד צניעות עשויה להשרות שקט, שלווה ושמחה – https://bit.ly/2XAlxoM

עבודה Takeshi Osaka – Love 2 House

נחזור לאפיקוריזם באמצעות המילים שכתב Louis Barragan :

“Serenity is the great and true antidote against anguish and fear, and today, more than ever, it is the architect’s duty to make of it a permanent guest in the home, no matter how sumptuous or how humble.”

"שלווה היא תרופת הנגד האמיתית כנגד מצוקה ופחד, וכיום, יותר מאי פעם, זאת חובתו של הארכיטקט להכניס את השלווה כאורח קבוע בבית, לא חשוב עד כמה הבית מפואר או צנוע."

      btt