מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

מה באמת המשמעות של Less is More?

By Tami Klein

פורסם במדור- ,

Less is More – ככלי קיבול לדיאלוג בין צרכים לבין עיצוב.

Less is More – חופש הריק כדי לייצר בו.

גרם לי מזלי להקשיב בכנס פסטיבל עיצוב בלונדון, בחודש ספטמבר השנה, להרצאתו של Kenya Hara. האיש הוא המעצב הראשי של החברה היפנית  MUJI, אשר נוסדה ב-1980. החנויות ובתי המלון שלה פרוסים בעולם.

Kenya Hara

ייחודה של MUJI? החברה רשמה על דגלה – חברה שאינה מותג, להדגשת צניעות, פשטות, שימוש בחומרים טבעיים ודגש על המיחזור. לחברה אין לוגו והשם MUJI, לא-מותג, מדגישים חברה הפונה לכל אחד, מעצבת ומייצרת דגמיה לפי תפיסת עולם מסוימת. MUJI מייצרת ריהוט, כלים ואביזרי אחסון וכתיבה, ואפנה. בשנים האחרונות, החלה לעצב בתים ובתי מלון, באותה תפיסה של לספק את הצרכים של המשתמשים, "ללא כל עודף".

Kenya Hara החל לפעול כמעצב החברה ב- 2001 . האיש, מעצב גרפי, אוצר, סופר ומרצה. באחת מהרצאותיו ציין ש"MUJI אימצה בפועל המשפט של המעצב  Kazumitsu Tanaka:

“being gorgeous and simple without pride” and “reducing waste and making it look nicer than gorgeous   

"שהמוצר יהיה נפלא ופשוט, ללא התנשאות" ; "לצמצם את המיותר, כדי שהמוצר יהיה יותר יפה, ואז – הוא יהיה נפלאה."

“To be confident in a simplicity that feels in no way inferior to splendor.” “The simplicity that comes from stripping away frills can surpass splendor.”

החשיבות "להתוודות לפשטות, אשר לרגע אינו נחות לנפלא. הפשטות אשר באה ממקום שמורידים את הקישוטים, עשוי אף להתרומם מעל הנפלא." תפיסתו של Ikko Tanaka, המעצב הגרפי, אשר היה המעצב האמנותי הראשון של MUJI.

Hara  מדגיש שMUJI אינה מנסה לתקשר עם לקוחותיה וסביבתה באמצעות הסברים מילוליים. ואכן עשייתה של MUJI, מוצריה, מביעים בטבעיות תפיסת העולם שבבסיס החברה.

אחד המושגים המרכזיים בעשייתו של Hara  הוא השימוש במושג emptiness. הריק. חשוב להסביר ההבדל בין תפיסת הפשטות במערב לעומת הבסיס התרבותי של הפשטות ביפן. "המושג פשטות, הוא מושג מערבי." אותו מושג, אצל Kenya Hara, אשר צמח מהתרבות היפנית, הוא הריק. Hara מפרט ש"המושג המערבי מקבל צורה רציונאלית, וביפן, לפשטות יש אופי מעט שונה – זאת אותה צורה פשוטה המאפשרת למשתמשים חופש בשימוש במוצר. "לעומק של המוצר אני קורא ריק. לדוגמא המזרן עם 4 רגליים, הוא מיטה ויכול להיות גם ספה. בתוך הריק אפשר לפעול, לפתח, באמצעות הצרכים של כל אחד." בפועל מעצב המוצר,

חשוב שייאפשר בעיצובו את הפשטות לגמישות השימוש הרב-גוני של המוצר. בפועל הרוורסיביליות המתאפשרת גם היא תורמת לצורתו של המוצר."

בהרצאה בלונדון חיבר Hara את הריק לתפיסת הZEN – אלוהים נמצא בכל מקום, והריק מאפשר לו להיכנס, להיות נוכח. חללי הבתים ביפן, עיצוב הגינות, ואף השערים בכניסה למקדשים מאפשרים אותו ריק. בנקודה זאת אתה מבין מהו השוני בתפיסת הפשטות במערב לבין הפשטות בתפיסה היפנית, שהיא הזמנה לתפיסת המכלול הסובב את האדם, דגש על תחושה משוחררת מעודף, ואף חיבור לטבע.

גן יפני המבטא ייחודו של הריק

פנים בית

השערים לאחד המקדשים

Less is More – לפי Hara – הפשטות איננה ההפך ממורכבות. בתרבויות המזרח המפשטות נושקת בטוהר, אמון וטבע. "האסטטיקה של הZEN יכולה לעזור למעצבים – יש להגדיר מהות המוצר, תפקידו וערכו לצרכן."

"העיצוב הוא כלי בעל עוצמה המקשר בין חיי אנשים למוצרים, כדי לייצר קשר רגשי ומאתגר בעולם המורכב כיום."  Kenya Hara רואה עצמו גם כמחנך בתפיסותיו, לכן גם שני ספריו שכתב –  Designing Design ו- White.

Simple layout & Organic colors  – מערך מוצרים פשוטים ופונקציונליים ושימוש בחומרים ובצבעים טבעיים מייצרים אווירת נוחות, חווית שקטה ושלווה.

הפוסטר בראש הכתבה, אותו יצרHara , Horizonקו האופק, "נראה ריק, אבל הוא רחב דיו כדי להחזיק את כל האפשרויות". MUJI מאפשר ללקוחותיה נוחות ומרחב , פשטות, ריק ואיכות. המוצרים של MUJI, עיצובם אולטימטיבי, בו השלמות משופרת כדי לשמר את הנוחות והפונקציונליות של המוצר.

Emptiness is a creative receptacle”" – "הריק הוא כלי קיבול יצירתי."

כדי להבין עד הסוף משפט אחרון זה של Kenya Hara וגם להצליח להתנהל בטבעיות על פיו, כאשר מייצרים, צורכים או מעצבים את ביתנו, יש להתנהל  בצניעות. הצניעות היא הבסיס שתאפשר להיות כלי קיבול לקלוט צרכים, תפיסות מגוונות ושונות. הצניעות מאפשרת שינוי.

      btt